Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-01-26 20:34

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/polisen-hanterar-manga-bedrageriarenden-felaktigt/

DN DEBATT

DN Debatt. ”Polisen hanterar många bedrägeriärenden felaktigt”

Vi lanserar nu en kostnadsfri tjänst där privatpersoner som utsatts för bedrägeri och fått sin anmälan direktavskriven eller nedlagd kan få en kvalitetsgranskning, en så kallad ”second opinion”, skriver Magnus Lindgren. Bilden: Nätbedrägeri.
Vi lanserar nu en kostnadsfri tjänst där privatpersoner som utsatts för bedrägeri och fått sin anmälan direktavskriven eller nedlagd kan få en kvalitetsgranskning, en så kallad ”second opinion”, skriver Magnus Lindgren. Bilden: Nätbedrägeri. Foto: Leif R Jansson/TT

DN DEBATT 16/2.

Stiftelsen Tryggare Sverige: Vi kan hjälpa privatpersoner som fått en bedrägerianmälan avskriven att granska polisens arbete.

En internrevision från Polismyndigheten av 702 direktavskrivna bedrägeriärenden visade att 701 var felaktigt hanterade. Efter snart fyra år tyder inget på att dessa brister ännu är åtgärdade. Rättsstatsprincipen kräver att de brott som kommer till Polismyndighetens kännedom utreds på ett godtagbart sätt, vilket inte är fallet i dag.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in