Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-16 06:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/politikerna-i-stockholm-maste-se-styrkan-i-goteborg/

DN Debatt

DN Debatt. ”Politikerna i Stockholm måste se styrkan i Göteborg”

I Göteborg finns Sveriges två största företag, AB Volvo och Volvo Cars. De har större omsättning än vad Scania, Electrolux, Atlas Copco, SSAB, Boliden, Sandvik och NCC har tillsammans, skriver Johan Trouvé. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

DN DEBATT 22/6. Stockholmspolitikernas ensidiga fokus på Mälardalen och skeptiska syn på investeringar som utvecklar andra delar av landet är problematisk. Stockholm måste ta rollen som huvudstad och bidra till utveckling och låta andra städer växa. Med flera starka städer kan vi tillsammans lyfta Sverige och hela Skandinavien, skriver Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.

Har Stockholm abdikerat från sitt ansvar som landets huvudstad för att fokusera på att vara centralort i Mälar­dalen? Stockholmspolitikernas ensidiga fokus på närområdet och skeptiska syn på investeringar som utvecklar andra delar av landet gör frågan befogad. Nya stambanor är en enorm möjlighet för näringsliv, kommuner och regioner i hela Götaland. Men bland politiker i Stockholm betraktas de snarare som ett hot som kanske stärker Köpenhamn och kanske begränsar Arlandas utveckling. Eller så tycker de att ”bygga ny tunnelbana är viktigare än snabbtåg” och att höghastighetståg skulle störa arbetspendlingen. Motsvarigheten i Norrland, Norrbotniabanan, beskrevs av ett landstingsråd i Stockholm som en krigsförklaring mot huvudstaden.

Stockholm vill vara The Capital of Scandinavia, men upplevs i stora delar av landet snarare som en centralort för Mälardalen. Nu behöver Stockholm ta sitt ansvar även för Götaland och övriga Sverige. Stockholm behöver bli en huvudstad som bidrar till utveckling och låter andra städer växa för att lyfta hela landet.

En huvudstad bör vara tillgänglig för hela Sveriges befolkning. Med andra ord kan en stängning av Bromma inte enbart ses som ett sätt att få fram mer mark för bostäder lokalt. Inte heller blir nya stambanor till landets andra och tredje stad något som bara kan bedömas utifrån hur det påverkar arbetspendlingen i Mälardalen. Särskilt inte om vi också ser nya stambanor som nyckeln till en bättre fungerande arbetspendling i både Västra Götaland, Småland och Skåne.

Stockholm vill vara The Capital of Scandinavia, men upplevs i stora delar av landet snarare som en centralort för Mälardalen.

I Göteborg finns Sveriges två största företag, AB Volvo och Volvo Cars. De har större omsättning än vad Scania, Electrolux, Atlas Copco, SSAB, Boliden, Sandvik och NCC har tillsammans. I dag är forskningen och utvecklingen av fordon och mobilitetstjänster på Lindholmen i Göteborg världsledande, den är också en del av ett starkt fordons­kluster som skapar jobb i hela landet. I Göteborg finns även Skandinaviens största och viktigaste hamn.

Arbetslösheten i Göteborgsregionen är sedan 2016 lägre än i Stockholms­regionen och medan byggsiffrorna dyker i huvudstaden ligger de fortfarande på en hög nivå i Göteborgsregionen. Men om det hör vi ganska lite i den nationella debatten. En sopstrejk i Stockholm får större genomslag än när Hamnarbetarförbundet strejkar i Göteborgs containerhamn och orsakar miljardförluster för företag i hela Sverige. Kanske finns en del av förklaringen i koncentrationen av journalister till Stockholm.  

Hälften av landets journalister bor i Stockholmsområdet och andelen ökar. Stockholms stad har 4,3 journalister per 1.000 invånare, Malmö 1,9 och Göteborg 1,1.

Men liksom för samhällsvetare är arbetsmarknaden för journalister starkt koncentrerad till Stockholm. När Västsvenska Handelskammaren frågade studenter på samhällsvetarprogrammet på Göteborgs universitet, uppgav 63 procent att de trodde att de skulle behöva flytta för att få arbete inom sitt område. Och de har troligen rätt. Stockholm-Uppsala har 20 gånger fler statliga myndigheter än Göteborg.

När det talas om att flytta myndigheter beskrivs det ofta i regionalpolitiska termer. Att flytta till exempel Kemikalieinspektionen, som Västsvenska Handelskammaren föreslagit, till Västsverige handlar inte om regionalpolitik, utan om att placera en myndighet på rätt ställe, nära den verksamhet den arbetar med. I Västsverige finns såväl kemiindustrin som forskning och utbildning i sektorn. Rollen som huvudstad ger Stockholm många fördelar; här finns riksdag, regering, myndigheternas ledningsfunktioner, fackens och näringslivets centralorganisationer, riksmedier, finansmarknaden samt många börsbolags huvudkontor. En kostnad för dessa fördelar är att man behöver dela rälsen med de från Götaland som har ärenden till huvudstaden.

Från Stockholms horisont beskrivs ofta andras möjlighet som deras förlust. I  ett längre perspektiv riskerar det Stockholmscentriska synsättet att hålla tillbaka tillväxt i andra delar av landet och bli kontraproduktivt även för huvudstaden själv.  Om Stockholm inte axlar ansvaret att fungera som huvudstad och regeringen inte lyfter blicken och ser till hela landet, vad blir då alternativet?   

Västsvenska Handelskammaren har inget emot att samarbeta mer med – ­eller kanske rent av vara en del av – Greater Copenhagen, ett näringslivspolitiskt partnerskap mellan fyra regioner och 85 kommuner i Danmark, Skåne och Halland. Som Sveriges andra stad är det naturligt att vi i första hand arbetar för att utveckla förbindelserna med vår egen huvudstad. Samtidigt kan vi inte undgå att även fundera på hur vi kan stärka banden med de två huvudstäder som ligger geografiskt närmare och som uttalar sitt intresse för utbyte och kontakter med oss.

I Öresundsregionen tänker de större – och samverkan mellan städer och regioner inom Greater Copenhagen omfattar stora delar av södra Sverige. Redan i dag börjar Greater Copenhagen mindre än två mil från Götaplatsen. Vid årsskiftet blev nämligen Region Halland medlem. Även åt andra hållet, norrut till Oslo, finns ett genuint intresse för att utvecklas tillsammans med Göteborg och Bohuslän.

Som Handelskammare träffar vi regelbundet norska kommuner och noterar med glädje att den norska regeringen bjuder in till samtal om gränsöverskridande infrastruktur. Statsminister Erna Solberg vill att Norge ska ”ta initiativ til en skandinavisk jernbanestudie i samarbeid med Sverige og Danmark”. Vi vill därför uppmana statsminister Stefan Löfven och infrastrukturminister Tomas Eneroth att acceptera en inbjudan och förbereda för samtal om att bygga ihop Oslo och Göteborg.

Göteborg ligger i en tätbefolkad del av Skandinavien. Från Malmö upp till Oslo räknar OECD:s rapport ”Mega­region of Western Scandinavia”, med fem miljoner människor. Lägger vi till Köpenhamns invånare blir det en region med fler invånare än hela Danmark och mer än hälften av Sveriges.

Det går bra för Västsverige nu, men det finns en ännu större potential. Både för Göteborgsregionen och för hela Sverige. Regeringen behöver fundera på om den tänker låta ett Stockholmsfokus sätta käppar i hjulet för tillväxt i Götaland – en tillväxt som gynnar hela landets välfärd och bidrar till arbetstillfällen. I stället för att se Göteborg som något som behöver regionalpolitiska insatser behöver regeringen se det västsvenska näringslivet och Göteborg som ett komplement till Stockholm som hjälper till att lyfta hela den svenska ekonomin.

Potentialen som finns i det synsättet behöver frigöras. Ett första naturligt steg är att knyta ihop Götalands storstäder, och tillväxtorterna där emellan med huvudstaden, med nya stambanor.  Med flera starka städer kan vi tillsammans lyfta, inte bara Sverige, utan hela Skandinavien.