Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-05-27 02:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/ras-i-mattekunskaper-hot-mot-klimatomstallningen/

DN DEBATT

DN Debatt. ”Ras i mattekunskaper hot mot klimatomställningen”

Eleverna som fått mer matte har lägre betyg, samtidigt som betygsskillnaden baserat på föräldrarnas utbildningsnivå ökat. Dessutom steg andelen underkända. Trots fler timmar matte pekar alla kurvor åt fel håll, skriver Ulrika Lindstrand.
Eleverna som fått mer matte har lägre betyg, samtidigt som betygsskillnaden baserat på föräldrarnas utbildningsnivå ökat. Dessutom steg andelen underkända. Trots fler timmar matte pekar alla kurvor åt fel håll, skriver Ulrika Lindstrand. Foto: Henrik Isaksson/TT

DN DEBATT 16/4.

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer: Trots satsningar på matematik sjunker betygen samtidigt som skillnaderna mellan barnen ökar.

Vi har undersökt matematikämnet i grundskola, gymnasium och komvux samt undersökt effekterna av tekniskt basår. Resultaten är nedslående, och kan inte beskrivas som något annat än en stark varningssignal.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in