Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-02 14:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/reduktionsplikten-racker-inte-for-att-na-klimatmalen/

DN Debatt Repliker

DN Debatt Repliker. ”Reduktionsplikten räcker inte för att nå klimatmålen”

REPLIK DN DEBATT 27/6.

Henrik Petrén och Lars Almström, Klimatsvaret: Den ökande andelen biodrivmedel har inte minskat utsläppen från transportsektorn.

Reduktionsplikten syftar till att reducera utsläppen från fossila bränslen genom inblandning av biobränslen. Men koldioxidutsläppen vid förbränningen av denna blandning minskar inte. Så vad är vitsen? Tanken är att växterna som ger biobränslen binder ”sin” koldioxid igen efter ett antal år. 

Men det finns ett problem: vi har inte längre den tiden. Klimathotet är akut. Alla koldioxidutsläpp måste upphöra inom några få år. Att då släppa ut lika mycket koldioxid under lång tid i förhoppning om att växter ska ta tillbaka en del av den är förkastligt.

Reduktionsplikten lider dessutom av tre svåra fel. När transporter tillåts fortsätta som förut, men med ett annat bränsle, stimuleras ingen omställning:

• De resor som faktiskt är onödiga minskar inte.

• De resor som ändå är nödvändiga effektiviseras inte.

• Ingen stimulans till elektrifiering finns inbyggd i reduktionsplikten.

Branschföreträdarna skriver att det är bra att biobränslen från det svenska jord- och skogsbruket gynnas. Deras resonemang förutsätter att skogsbruket ska fortsätta som tidigare och att det i en värld där livsmedelsförsörjningen är hotad inte finns andra incitament att bruka åkermarken än att rädda kvar förbränningsmotorerna. 

Dessa antaganden saknar tyvärr all täckning. Forskning vid Väg- och transportinstitutet visar att höjda drivmedelspriser är det säkraste sättet att närma sig etappmålet för utsläpp från transportsektorn.

Vårt förslag till regeringen är:

• Bestäm en linjär reduktionskurva för utsläppen från transportsektorn från dagens nivå till noll 2030.

• Avgiftsbelägg alla drivmedel vid pumpen. Endast biogas från oundvikligt avfall ska undantas. Justera avgiften årligen så att utsläppen minskar linjärt.

• Dela ut intäkten från denna avgift till medborgarna som omställningsbidrag. Ge mer till boende på landsbygd och i glebygd. Hushållen kan då avgöra om de vill konvertera till biogasdrift eller satsa på el eller vätgas.

Det finns inget tydligare styrmedel än höjda priser. Det bidrar till effektivisering av transporterna och påskyndar elektrifieringen, åtgärder som Klimatpolitiska rådet rankar högre än biobränslen. En koldioxidavgift gynnar den nödvändiga omställningen. Utbetalningen gynnar hushållen. De enda som inte gynnas är de som tjänar pengar på den feltänkta reduktionsplikten.

Ämnen i artikeln

Klimatet
Biltrafik
Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt