Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-06 07:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/reklam-pa-sociala-medier-lockar-unga-att-borja-roka/

Hälsa

Hälsa. ”Reklam på sociala medier lockar unga att börja röka”

Nyligen rapporterades att risken för hjärtinfarkt fördubblas hos vuxna som röker e-cigaretter, skriver artikelförfattarna.
Nyligen rapporterades att risken för hjärtinfarkt fördubblas hos vuxna som röker e-cigaretter, skriver artikelförfattarna. Foto: Maja Suslin/TT

DN DEBATT 22/12. Tobaksindustrins snillrika marknadsföring i sociala medier av bland annat e-cigaretter kringgår de restriktioner som ska motverka att unga börjar röka. Vår nya undersökning visar att en fjärdedel av gymnasieungdomarna testat e-cigaretter. Lagstiftarna som skulle kunna motverka störtfloden av nya rökprodukter ligger steget efter, skriver fyra forskare.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in