Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-12-07 08:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/reklamen-ar-skadlig-for-samhallet-och-klimatet/

DN DEBATT

DN Debatt. ”Reklamen är skadlig för samhället och klimatet”

Marknadseffektivitet uppnås då det inte finns några transaktionskostnader och man har perfekt kunskap om utbudet. Men reklamen utgör en transaktionskostnad och den ger inte perfekt kunskap om utbudet, skriver artikelförfattaren.
Marknadseffektivitet uppnås då det inte finns några transaktionskostnader och man har perfekt kunskap om utbudet. Men reklamen utgör en transaktionskostnad och den ger inte perfekt kunskap om utbudet, skriver artikelförfattaren. Foto: Sean Pavone/Alamy

Onödig konsumtion. Det är ställt utom rimligt tvivel att reklamen driver på konsumtionen av ting och aktiviteter som drar med sig negativa miljömässiga effekter. Om vi slapp konfronteras med reklamen skulle vi frivilligt göra klokare val av livsstil, bruka färre ändliga materiella resurser, leva enklare och lyckligare, skriver Torbjörn Tännsjö.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in