Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-02-04 05:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/reklamen-ar-skadlig-for-samhallet-och-klimatet/

DN DEBATT

DN Debatt. ”Reklamen är skadlig för samhället och klimatet”

Marknadseffektivitet uppnås då det inte finns några transaktionskostnader och man har perfekt kunskap om utbudet. Men reklamen utgör en transaktionskostnad och den ger inte perfekt kunskap om utbudet, skriver artikelförfattaren.
Foto: Sean Pavone/Alamy

Onödig konsumtion. Det är ställt utom rimligt tvivel att reklamen driver på konsumtionen av ting och aktiviteter som drar med sig negativa miljömässiga effekter. Om vi slapp konfronteras med reklamen skulle vi frivilligt göra klokare val av livsstil, bruka färre ändliga materiella resurser, leva enklare och lyckligare, skriver Torbjörn Tännsjö.

DIGITAL PRENUMERATION

Passa på!

Läs gratis fram till valborg!

Alla artiklar gratis till 30 april, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Därefter ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online.

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.