Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Debatt

”Reklamen hör inte hemma på demokrativeckan i Almedalen”

Förändringen från politisk mötesplats till företagsmässa har gått snabbt, skriver Jeff Werner.
Förändringen från politisk mötesplats till företagsmässa har gått snabbt, skriver Jeff Werner. Foto: Anders Wiklund/TT

DN DEBATT 30/6. I det postdemokratiska Almedalen finns demokratins formella strukturer kvar, men de har delvis tömts på innehåll och vitalitet. Partierna trängs ut av näringsliv och organisationer och några av de mest synliga ytorna ägnas åt bilreklam som om det vore en bilmässa. De politiska samtalen har ersatts av selfies med politiker, skriver Jeff Werner.

Snart är det åter dags för svensk demokratis viktigaste event. Jag tänker inte på valet utan på Almedalsveckan. Men vad återstår av veckans demokratiska funktion i dessa postdemokratiska tider?

En lämplig startpunkt för diskussionen är Cecilia Björks aktuella SVT-dokumentär om Almedalsveckan med den ironiska (?) titeln ”En bra vecka för demokratin”. Den innehåller många oförglömliga scener, som den med de gigantiska getingarna som vinglar in bakom scenen medan Jan Björklund håller tal. För ett ögonblick förstår man ingenting. När det klarnar att de ska sätta betyg för Expressens räkning på hur retoriskt välformulerad liberalernas partiledare varit förbyts förvirringen i förtvivlan.

Är det här vi hamnat, 100 år efter införandet av allmän rösträtt? Betyder det politiska innehållet i talet ingenting? Är formen allt? Det tycks i dag vara viktigare hur partiledare ser ut än vad de gör. Viktigare hur de säger något, än vad de säger. Just detta brukar sägas vara betecknande för det postdemokratiska tillståndet.

Men det viktiga med att träffa finansministern kanske inte är möjligheten att diskutera finanspolitik, utan att träffa hen och passa på att ta en selfie? Att politik reduceras till person och att mediebevakningen liknar kändisjournalistik är ingen god förutsättning för det demokratiska samtalet.

I postdemokratin upprätthålls demokratins formella strukturer, såsom fria val, yttrandefrihet, fri press med mera, men de har delvis tömts på innehåll och vitalitet. Politiken bestäms mer av opinionsundersökningar än av gräsrötterna i partiorganisationerna, och det politiska samtalet mer av kalkylerade medieutspel än av ideologier. Den stora majoriteten av befolkningen är partipolitiskt passiv. Partierna tappar i medlemsantal, vilket leder till ett ökat beroende av opinionsundersökningar för att kunna forma politiken och av reklambranschen för att föra ut den. Partierna blir varumärken som konkurrerar om väljarnas röster på en marknad, inte medlemsstyrda demokratiska fora.

Minst lika talande för dessa postdemokratiska tider är scenen där medlemmar i Centerns ungdomsförbund genomför en ”demonstration”. Demonstration inom citattecken för den parad de genomför nedför Hästbacken har visserligen lånat några av demonstrationens kännetecken – talkörer och en handhållen megafon – men detta demokratiska verktyg för att visa makten folkets åsikt, har av CUF kidnappats och blivit ett branding-verktyg för det egna partiet.

Almedalsveckan fungerade en gång i tiden som ett demokratiskt forum. I mitten av 1990-talet började Svenskt Näringsliv (dåvarande SAF) satsa stort på Almedalen med syftet att påverka opinionen inför den stundande folkomröstningen om EU-medlemskap. Under 2000-talet har veckan alltmer förvandlats till en marknadsplats för dem som har pengar, framför allt näringslivet och myndigheter.

En mätare på förändringen är mediebevakningen. I Mediearkivet ger ”Almedalsveckan” 29 träffar 1994, det år som SAF första gången satsade på medverkan, för att sjunka till 15 eftervalsåret 1995. 2005 ger 1 490 träffar, 2010 6 300 träffar. 2017 sprängdes 10 000-vallen med 10 551 träffar.

Parallellt med att mediernas bevakning har ökat exponentiellt, intar politiken en alltmer undanskymd plats. Förändringen från politisk mötesplats till företagsmässa har gått snabbt. 2016 anordnades mer än vart fjärde evenemang av företag och näringslivsorganisationer (22,7 procent respektive 5,7 procent). Mindre än 3 procent av evenemangen arrangerades av politiska partier. Många organiserades av olika intresseorganisationer (20,3 procent), massmedier (14,1 procent) samt stat, kommun och landsting (13,5 procent).

Samtidigt tvingar höga markhyror och boendekostnader mindre och fattigare aktörer att avstå från att delta, i enlighet med något som liknar en det politiska landskapets gentrifiering. På några av de mest synliga ytorna av Almedalen gjordes 2017 reklam för Mercedes, Volkswagen och Volvo – som om det vore en bilmässa.

Den omhuldade bilden av Almedalen som en plats där politikerna en vecka varje år möter ”vanligt folk” motsägs av statistiken. På plats möts den vanliga medborgaren allt oftare av stängda seminarierumsdörrar (på grund av platsbrist, eller för att de endast är öppna för föranmält branschfolk) och färre politikermöten men alltmer av jippon och reklam. Samtidigt minskar publiken på politikertalen och gräsmattorna framför scenen ser ibland rätt glesa ut – i synnerhet för de partier som fått så kallade egna dagar utanför de tre dagar näringslivet prioriterar (måndag – onsdag).

Det framhålls ofta att Almedalsveckans demokratiska betydelse ligger i att medborgare och politiker kommer nära varandra. Plötsligt befinner man sig i samma toalettkö som finansministern. Och kanske tar man tillfället i akt att säga ett och annat om den förda finanspolitiken? Men det viktiga med att träffa finansministern kanske inte är möjligheten att diskutera finanspolitik, utan att träffa hen och passa på att ta en selfie? Att politik reduceras till person och att mediebevakningen liknar kändisjournalistik är ingen god förutsättning för det demokratiska samtalet.

Detta illustreras nästan övertydligt i en tredje scen i dokumentärfilmen som nämns i inledningen. Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke tar en filmad promenad från Donners plats mot havet. Filminspelningen uppmärksammas av en representant för Unicef som går fram till ministern och frågar om hon vill bli världsmedborgare. Unicef-företrädaren inser av bevakningen att Alice Bah Kuhnke måste vara en kändis. Men hon vet inte vem det är, eller vad personen är känd för. Ändå har hon sinnesnärvaro att be om en selfies med ministern. I det postdemokratiska Almedalen förs inte många politiska samtal, men det tas desto fler selfies.

Så vad kan göras för att förändra Almedalsveckan i demokratisk riktning? Tre enkla åtgärder är:

1

Att Region Gotland och andra offentliga aktörer under Almedalsveckan slutar hyra ut lokaler och offentlig platsmark innanför ringmuren till kommersiella aktörer och näringslivet. Volvo får i framtiden göra reklam för sin senaste modell på andra platser än i Almedalen.

2

Att nolltaxa införs för ideella organisationer, kulturföreningar politiska ungdomsförbund med flera, och att dessa ges förtur till de bästa platserna. Detta ger förutsättningar för en vitalisering av det politiska samtalet.

3

Att medier tar sitt journalistiska uppdrag på allvar. Ägnar sig åt det politiska innehållet i stället för det politiska spelet. Upphör intervjua andra journalister i egenskap av ”experter” och i stället ge utrymme åt ideella organisationer, fackförbund och politiker från hela landet att kommentera politiken.

Almedalsveckan kan åter bli en bra vecka för demokratin.

DN Debatt.30 juni 2018

Debattartikel

Jeff Werner, professor i konstvetenskap vid Stockholms universitet och aktuell med boken ”Postdemokratisk kultur”:
”Reklamen hör inte hemma på demokrativeckan i Almedalen”

 

Läs fler artiklar på DN Debatt.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.