Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 01:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/repliker/behorighet-ar-malet-men-vi-kan-inte-blunda-for-verkligheten/

Repliker

”Behörighet är målet – men vi kan inte blunda för verkligheten”

SLUTREPLIK DN DEBATT 2/9. Lärares behörighet ska premieras och vara det ständiga målet. Men på många skolor är läget ohållbart där rektor får lappa och laga varje läsår, och de legitimerade lärarna får dubbel börda. Men vi kan inte blunda för de hundratusentals elever som de närmaste åren kommer att möta obehöriga lärare i klassrummet, skriver Fredrik Christensson (C), utbildningspolitisk talesperson.

Läraren är den viktigaste faktorn för elevens kunskapsutveckling. Där är Centerpartiet och lärarfacken överens. Men sen har det skett ett missförstånd. 

I vår debattartikel presenterade vi några av de reformer som finns i Centerpartiets  förslag till utbildningspolitiskt program som ska beslutas av partistämman i slutet på september. Lärarfacken var snabbt ute och kritiserade att det inte fanns några förslag på hur lärarbristen ska lösas på lång sikt och Liberalerna anklagade Centerpartiet för att vilja ersätta legitimerade lärare med obehöriga. 

Det stämmer inte. Vårt mål är att alla elever ska ha rätt till en behörig och kompetent lärare. Oroliga kan därmed lugnas med att Centerpartiet även har lösningar på lång sikt.

Prognosen visar att det i början av år 2030 kommer att saknas runt 80.000 behöriga lärare. För att motverka lärarbristen måste åtgärder till på flera fronter. Lärarutbildningens kvalitet behöver höjas och bättre förbereda blivande lärare för vad som krävs i deras lärarroll. Samtidigt måste det till fler och enklare vägar in i läraryrket. Bland annat behöver de kompletterande pedagogiska utbildningarna byggas ut så att fler akademiker söker sig till yrket. 

Vidare måste yrkets attraktivitet stärkas. Lärare ska ges bättre möjlighet till kompetensutveckling och karriärvägar. Dessutom behöver lärares position i klassrummet stärkas för att ge bättre möjligheter att agera mot stökiga elever. Det här är bara några av de förslag vi driver för att på lång sikt få fler behöriga lärare, varav flera förslag nu kommer att bli verklighet genom den överenskommelse som slutits mellan Centerpartiet, Liberalerna och regeringspartierna.

Men vi måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Redan i dag undervisar 31.000 personer utan lärarutbildning bara i grundskolan och gymnasieskolan. Det innebär att tusentals barn och elever riskerar att inte få den kvalitet i utbildningen som de har rätt till.

Vi måste därför göra allt vi kan för att alla de elever som i dag är i skolan ska få en så bra undervisning som möjligt. Det är bra att Skolverket nu tar fram stödmaterial. Lärare som får möjlighet att använda material och lektionsplaneringar gjorda av experter kan åstadkomma goda resultat. I Malmö finns vad som kallas undervisande assistenter. Det är obehöriga lärare som undervisar elever och får stöd och hjälp av en handledande behörig lärare. Exempelvis kan den handledande läraren hjälpa till med framtagande av undervisningsmaterial och lektionsplanering. För att skapa goda förutsättningar för lärarens handledning avsätts arbetstid för uppgifterna och läraren ges lönepåslag. Målet är att den obehöriga läraren på sikt ska bli behörig och legitimerad.

För att skapa de bästa förutsättningarna för elevens kunskapsutveckling krävs också kontinuitet i utbildningen. I dag kan obehöriga lärare bara anställas under kortare tid vilket riskerar att eleverna varje termin eller läsår får en ny, obehörig lärare. Det drabbar särskilt elever som har det svårt i skolan.

Centerpartiets utgångspunkt är att lita på lärare och rektorer. Vi vill stärka professionens mandat och befogenheter. Det finns ett stort spann bland de som i dag arbetar som obehöriga lärare. Allt från den nyblivna gymnasiestudenten till människor med långa utbildningar eller pedagogiska erfarenheter. Vi tycker därför att obehöriga lärare ska ges rätten att sätta betyg om rektorn godkänner det. I praktiken är det så det fungerar i dag.

Samtidigt ska förslagen om att stärka obehöriga lärare i deras undervisning inte ses som ett sätt att underminera behöriga lärare. Behöriga lärare ska ha högre lön och vara de enda som är behöriga till karriärtjänster och statliga lönesatsningar. Behörighet ska premieras och vara det ständiga målet. Men på många skolor är läget ohållbart där rektor får lappa och laga varje läsår, och de legitimerade lärarna får dubbel börda. Vi behöver vara pragmatiska och se till den verklighet vi befinner oss i, vi kan inte blunda för de hundratusentals elever som de närmaste åren kommer att möta obehöriga lärare i klassrummet. Skolan ska utjämna livschanser och då måste vi möta skolans utmaningar, både på lång och kort sikt.