Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 11:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/repliker/bromma-ar-en-angelagenhet-for-hela-landet/

Repliker

”Bromma är en angelägenhet för hela landet”

REPLIK DN DEBATT 7/10. Bromma flygplats är inte en enskild angelägenhet för Stockholm. Det är en fråga om tillgänglighet och utveckling för hela Sverige och för alla dem som effektivt och hållbart behöver resa privat eller i tjänsten från en landsände till en annan eller till och från vår huvudstad, skriver Fredrik Kämpfe, Transportföretagen.

Karin Wanngård (S) kräver att Stockholms stad ska omförhandla avtalet om Bromma flygplats. Vi är överens om att Brommas framtid är en statlig angelägenhet men beklagar att Wanngård missuppfattat viktiga fakta. Bromma är en utpräglad inrikesflygplats som säkrar åtkomsten till huvudstaden för andra städer. Samtidigt fungerar Bromma som ett effektivt nav för långväga inrikestransporter framför allt mellan norra och södra Sverige. Beslut om flygplatsens framtid ska inte tas över huvudet på resten av landet. Det är därför helt riktigt att frågan hör hemma på regeringens bord.

Arlanda flygplats behöver utvecklas och moderniseras för att få fler direktlinjer vilket Transportföretagen har framfört i debatten. Men passagerarna på Bromma reser framför allt till Stockholm eller vidare till andra delar av landet. En flytt av trafiken till Arlanda skulle i mycket liten utsträckning bidra till ökat resandeunderlag för utrikesflyg.

Wanngård argumenterar för att flyget inte betalar för sig. I själva verket visar Trafikanalys senaste analys av transportsektorns samhällsekonomiska kostnader att inrikesflyget är kraftigt överinternaliserat.

Inrikesflyget ingår i EU:s handel med utsläppsrätter och är precis som övriga transportslag belagt med moms. En inrikesresa – tur och retur – har dessutom dubbel flygskatt. Även kostnader för buller är reglerat och på Bromma råder strikta värden och öppettider. Flygbolagen som trafikerar Bromma har utöver detta under flera år fått kraftigt höjda avgifter från Swedavia.

Även påståendet om att eventuella subventioner till flyget gör det billigare än tåget motbevisas av fakta. Enligt Transportstyrelsens senaste granskning är tåget nästan alltid billigare än flyget. Det är logiskt eftersom en järnvägsresa är en enklare produkt att producera i jämförelse med flyget som även står för sina infrastrukturkostnader såväl på marken som i luften.

Motivet bakom utspelet om kraftigt höjd markhyra på Bromma är naturligtvis att det skulle göra trafiken olönsam. Det är en strategi som drabbar arbetstillfällen i Stockholm och framför allt är det ett illa dolt angrepp på orter i resten av landet som är beroende av Bromma.

Det är dags att lyfta diskussionen om Stockholms flygplatser till en högre nivå. Bromma flygplats är inte en enskild angelägenhet för Stockholm. Det är en fråga om tillgänglighet och utveckling för hela Sverige och för alla dem som effektivt och hållbart behöver resa privat eller i tjänsten från en landsände till en annan eller till och från vår huvudstad.