Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-20 13:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/repliker/c-ar-naiva-infor-ekonomiska-drivkrafterna-bakom-de-langa-transporterna/

Repliker

”C är naiva inför ekonomiska drivkrafterna bakom de långa transporterna”

REPLIK DN DEBATT 24/5. Fredrick Federley (C) skriver om Centerpartiets syn på djurtransporter så här i elfte timmen innan valet. Engagemanget är givetvis välkommet även om förslagen är få och bara angriper några av symtomen på ett större problem inom såväl EU:s jordbrukspolitik som transporterna av boskapsdjuren, skriver Jytte Guteland (S).

EU-valet 2019

Vi socialdemokrater har arbetat med flera av de frågor som rör detta under denna mandatperiod, Vi presenterade också våra förslag för bättre djurvälfärd, där transporterna ingår, tidigt i valrörelsen. Detta eftersom djurhållningen är en av de frågor vi vill prioritera när EU nu kommande mandatperiod ska reformera jordbrukspolitiken.

Det finns inget att invända mot skärpta straff och ökade kontroller, men om detta är de enda verktygen som C vill använda då riskerar djuren fortsatt få lida under långa transporter under vidriga förhållanden. Lagstiftningen är nämligen utformad med en mängd undantag som medger att transporter i vissa ”bättre lastbilar” tillåts hålla på i fler timmar än de åtta timmar som sägs vara EU:s maxtid för transporter. 

Majoriteten av EU:s lastbilar lever upp till de låga krav som räknas som ”bättre lastbilar”, vilket innebär att kor och får kan transporteras i 29 timmar i sträck, med en paus på 24 timmar, för att sen transporteras i 29 timmar igen, med en paus på 24 timmar – i all evighet. För grisar gäller 24 timmar med en 24 timmars paus på samma sätt. 

Vi vill se ökad användning av mobila slakterier. På sikt måste dessutom målsättningen vara att vi transporterar kött, inte djur.

Diande mycket unga djur tvingas också till långa transporter. De separeras från sina mammor och tvingas sen ut på långa hemska resor. Det gäller även djur som är helt nyfödda. Dessa långa transporter går oftast till länder utanför EU, där slaktmetoderna är helt skräckinjagande. Enligt reglerna får det inte vara varmare än 30 grader i en transport, eftersom att djuren då lider något enormt. Men när väderprognosen visar varmt väder över 30 grader finns det inget som stoppar en transportör för att köra ändå, trots att vi vet att det i den absoluta majoriteten av transporter leder till en ännu högre temperatur inuti lastbilarna.

Dessa undantag vill vi få bort. Vi vill att åtta timmar är max och diande djur högst fyra. Dessutom vill vi se ökad användning av mobila slakterier. På sikt måste dessutom målsättningen vara att vi transporterar kött, inte djur.

Problemet med centerpartiets politik är också att den är naiv inför de ekonomiska drivkrafter som ligger bakom de långa transporterna. EU:s jordbrukspolitik går just nu mot en enorm storskalighet i lantbruket, där klimat, biologisk mångfald och djurvälfärd kommer i sista hand. Större och större gårdar premieras och djuren får allt längre till slakthusen. Köttproduktionshjulen tvingas snurra snabbare och snabbare för att leverera billigare och billigare kött. 

Centern röstade mot en total maxtid om 8 timmar för djurtransporter vi röstade för.

Samtidigt blir klimatet lidande då köttproduktionen bidrar med den största delen av växthusgaserna från lantbruket och djuren kommer bokstavligen i kläm med trängre boxar, transporter och mindre kontroller av deras hälsa. Den här utvecklingen måste vända. 

Därför har vi socialdemokrater röstat för att mer av direktstöden till jordbruket ska gå till klimatvänlig och djurvänliga lantbruk. Centern röstade mot en total maxtid om 8 timmar för djurtransporter vi röstade för. Centern röstade mot en lägre maxtid för diande djur, vi röstade för. Centern la ner sin röst gällande ett förbud att transportera djur yngre än 14 dagar, vi röstade för. Centern röstade mot att förbjuda transporter om väderprognosen visade över 30 grader, vi röstade för.