Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-15 21:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/repliker/dags-for-en-kriskommission-for-jarnvagen/

Repliker

”Dags för en kriskommission för järnvägen”

SLUTREPLIK DN DEBATT 23/11. Ett återkommande tema i Trafikverkets svar på vår artikel är säkerhet. Visst är säkerhet oerhört viktigt, men det kan inte användas som argument för att slippa all diskussion om möjligheter till förbättringar, skriver  Christer Ljungberg och Mats Améen.

Rätta artikel

Det var positivt att Trafikverket valde att svara på vår debattartikel samma dag den infördes. Att läget på de svenska järnvägarna kräver snabba svar är känt sedan länge.

Dock visar inte svaren på någon större självinsikt om läget. De flesta exempel vi lyfter i artikeln avfärdas med ”stämmer ej” och ett par med ”stämmer delvis”. Man hävdar också att vår artikel innehåller ”rena felaktigheter” utan att närmare kunna precisera vad det är som inte är sant.

Vi vill framhålla att alla exempel i artikeln kommer från personer inom järnvägsbranschen. Exemplen är också avstämda med ett flertal nyckelpersoner som under många år arbetat med trafikledning och säkerhet inom järnvägen. Det finns ännu ett stort antal exempel som inte fick plats i artikeln.

Efter att artikeln publicerats har vi fått mängder med positiva reaktioner från ännu fler inom branschen, även inom Trafikverket.

Ett återkommande tema i Trafikverkets svar är säkerhet. Och naturligtvis är säkerhet i systemet oerhört viktigt. Men att använda det som ett mantra för att slippa all vidare diskussion om möjligheter till förbättringar anser vi inte är rätt väg att gå.

Att hävda att en jämförelse med Schweiz inte är relevant eftersom landet har ett helt annat järnvägssystem är ett märkligt uttalande. Självklart finns skillnader mellan Sverige och Schweiz, men också stora likheter, exempelvis resandeunderlag av samma storlek, blandning av person- och godstrafik, stor andel enkelspår, ett flertal trafikoperatörer och väderleksmässiga utmaningar. Av Schweiz borde alla i järnvägsbranschen ha mycket att lära.

Trafikverkets svar tyder tyvärr på en bristande insikt och vilja att komma till rätta med många av branschens allt större problem. Därför behöver staten genom till exempel  Riksrevisionen, riksdag och departement ta över taktpinnen i det förändringsarbete som framstår som allt mer nödvändigt och akut. Det är dags för en kriskommission för järnvägen.