Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 01:06

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/repliker/ett-chefskorkort-ar-det-minsta-man-kan-krava/

Repliker

”Ett chefskörkort är det minsta man kan kräva”

REPLIK DN DEBATT 28/4. Arbetsmiljöverkets generaldirektör konstaterar att över hälften av arbetsgivarna brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet, men är samtidigt nöjd med lagstiftningen och menar att problemet är själva efterlevnaden av regler. Som organisationspsykolog ställer jag mig frågan vad Arbetsmiljöverket tror motiverar arbetsgivare att göra rätt? skriver Magda Hauser.

Rätta artikel

Det jag möter på arbetsplatserna är ökade krav på effektivitet och lönsamhet och de frågor man ställer till oss utvecklare är: Vilken nytta kommer vi att ha av detta och vad blir vinsten i kronor och ören?

Svaret är oftast att friska medarbetare producerar mer, men bakom ryggen är vi nog flera som korsar våra fingrar. Inte för att påståendet i sig är osant utan för att förändring av arbetsplatskulturer är tålamodskrävande och kostsam och den ekvationen är svår att få ihop för många stressade och ekonomiskt pressade arbetsgivare. Att forskningen inte entydigt kan påvisa att goda arbetsmiljöer överträffar de sämre vad gäller produktivitet gör inte det hela enklare.

Hot tycks heller inte bita särskilt bra. Detta för att det sällan är risken för att dö i lungcancer som får en rökare att fimpa (som upplever sig må väl) och arbetsgivare är inte heller benägna att investera i åtgärder som kanske förhindrar en olycka. Så fungerar människan helt enkelt. Det behövs därför andra incitament än appeller och förmaningar.

Våra nykterhetskontroller visar att hälften av bilförarna kör drogpåverkade: Vi måste därför öka kunskapen om hur berusningsmedel inverkar på förmågan att framföra ett fordon. Hade åtgärden befunnits tillräcklig? Knappast.

Tänk er in i följande påstående: Våra nykterhetskontroller visar att hälften av bilförarna kör drogpåverkade: Vi måste därför öka kunskapen om hur berusningsmedel inverkar på förmågan att framföra ett fordon. Hade åtgärden befunnits tillräcklig? Knappast.

Ökad kunskap och forskning kommer därför heller inte att leda mot en nollvision av arbetsplatsolyckor så länge som det saknas konkret uppföljning av vad man som chef förväntas kunna och konsekvenser om denna kunskap brister.

I föreskriften om Organisatorisk och Social arbetsmiljö skriver Arbetsmiljöverket att arbetsgivaren ska tillse att kunskap finns hos cheferna i hur man förebygger ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling. Vad som brister i det resonemanget är hur arbetsgivaren ska kunna utkräva ansvar inom ett område där man själv saknar kunskaper? Föreskriften bygger på att det systematiska arbetsmiljöarbetet fungerar där riskmedvetenhet alltid är första steget mot förbättring men utan kunskaper är det svårt att upptäcka risker.

I Sverige ska man, för att få köra truck, hantera en motorsåg eller aptera en sprängladdning - aldrig så liten – ha genomgått en certifierad utbildning, men för att leda människor behövs i dag ingenting.

I Sverige ska man, för att få köra truck, hantera en motorsåg eller aptera en sprängladdning - aldrig så liten – ha genomgått en certifierad utbildning, men för att leda människor behövs i dag ingenting. Ett chefskörkort som garanterar att den som ansvarar för arbetsmiljön även innehar erforderliga kunskaper är därför det minsta man bör kunna kräva.

Erna Zelmin-Ekenhem: låt alla få rätt till en sund och säker arbetsmiljö genom att definiera innehållet i kunskapskravet och gör det nu.