Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-22 15:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/repliker/forstatligande-av-skolan-ar-inte-losningen/

DN Debatt Repliker

DN Debatt Repliker. ”Förstatligande av skolan är inte lösningen”

SLUTREPLIK DN DEBATT 30/1.

Fredrik Christensson (C): Tydliga styrdokument, en bra uppföljning av huvudmännens arbete och en tilltro till professionen är vad som behövs.

Lärarnas Riksförbund har förstått oss rätt på en punkt: Centerpartiet höjer ambitionsnivån i skolfrågan. Men sen har förbundet fått en hel del om bakfoten. Lärarnas Riksförbund anklagar Centerpartiet för att gå emot januariavtalet, våra egna stämmobeslut och för att vilja dränera skolan på välbehövda pengar. Det stämmer helt enkelt inte.

De demografiska förändringarna har lett till ökade behov och högre kostnader, samtidigt som en vikande ekonomisk utveckling riskerar att leda till minskade skatteintäkter. Det drabbar inte minst skolan.

I ett första steg har Centerpartiet tillsammans med regeringspartierna och Liberalerna enats om ytterligare medel i form av ökade generella statsbidrag till kommuner och regioner i på fem miljarder kronor i den kommande vårändringsbudgeten.

Men vi ser även att strukturella förändringar behövs för att skapa de förutsättningar som krävs för ett system där resurserna används effektivt efter de behov som finns runt om i landet. En del av lösningen är att slå ihop de riktade statsbidragen i två steg. Först ett generellt i syfte att gå till skolans grundverksamhet och sedan ett samlat bidrag för skolutveckling.

Lärarnas Riksförbund anser att skolans utmaningar löses av ett förstatligande av skolan. Centerpartiet tror i stället att det behövs en kombination av tydliga styrdokument, en god och stöttande uppföljning av huvudmännens arbete och en tilltro till professionen.

Lärarnas Riksförbund frågar vilka problem borttagandet av de riktade statsbidragen syftar till att lösa. Är det lärarbristen, dålig likvärdighet eller det faktum att allt för många elever inte klarar skolan? Vårt svar är ja, det är precis de utmaningarna vi hoppas kunna möta.

Vårt förslag skulle innebära att vi får loss två miljarder av statsbidrag som i dag brinner inne eftersom de inte nyttjas fullt ut. Det skapar dessutom rörelseutrymme för huvudmännen att göra satsningar som just den enskilda skolan är i behov av. Det leder i sin tur till kontinuitet och långsiktighet i skolans verksamhet. Därtill kan läggas till den administration som dagens system genererar, vilket särskilt missgynnar små skolor utan administrativa muskler.

Att Lärarnas Riksförbund vrider om debatten och misstänkliggör Centerpartiets ambitioner med förslaget är olyckligt. I grunden handlar det om att Lärarnas Riksförbund anser att skolans utmaningar löses av ett förstatligande av skolan. Centerpartiet tror i stället att det behövs en kombination av tydliga styrdokument, en god och stöttande uppföljning av huvudmännens arbete och en tilltro till professionen. 

Det kan ge en skola som bättre kan anpassas efter elevens och skolans lokala förutsättningar. En del i det är att låta huvudmännen och professionen själva bestämma vart de statliga medlen ska gå. De känner till sina behov bäst. Det är så vi kan stärka kvalitén i skolan och ge varje elev möjlighet att lyckas utifrån sina förutsättningar.