Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Repliker

”Hur ska C bygga höghastighetsbanor med M?”

REPLIK DN Debatt 6/11. Vi gröna har länge kämpat för nya höghastighetsbanor och välkomnar samarbete med alla partier som delar våra målsättningar. Frågan är bara vad som är viktigast för Centerpartiet: Satsningar på höghastighetståg eller regeringsmakten med Moderaterna? skriver Karin Svensson Smith (MP).

Miljöpartiet står alltid på tågresenärernas sida. Vi har varit pådrivande för höghastighetståg sedan år 2007 och i somras lanserade vi förslaget om att staten borde låna till bygget av en ny bana för höghastighetståg, via ett nytt statligt bolag. Det krävs om höghastighetsbanan ska kunna byggas som en helhet, för att hålla nere kostnaderna och kunna sätta tågen i trafik inom en rimlig framtid.

Centerpartiet har nu äntligen anslutit sig till Miljöpartiets linje. Det är mycket goda nyheter, för Centerpartiet har nämligen inte alltid stått på tågresenärernas sida i frågan om höghastighetstågen. Anders Åkesson, som tillsammans med Annie Lööf och Emil Källström nu argumenterar mycket klokt för höghastighetståg, skrev år 2013 en debattartikel med rubriken ”höghastighetståg är inte lösningen” där han beskrev Miljöpartiets förslag om höghastighetståg som ”en förlustaffär” och ”ett osäkert mångmiljonprojekt”. Som tur är hör nu alltså den inställningen till det förflutna. Heder åt Centerpartiet som vågade ändra uppfattning om höghastighetstågen. Det är bra för klimatet och för Sveriges tågresenärer.

Efter Centerpartiets besked om att de är positiva till höghastighetståg och vill lånefinansiera dem blir den naturliga följdfrågan: Vilka partier vill de samarbeta med för att genomföra det? Centerpartiet vill som bekant gå till val med Moderaterna, men Moderaterna säger tvärt nej till höghastighetståg. Alliansens tid i regering visade tydligt att när Moderaterna sade nej till Centerpartiets satsningar, då blev det ett nej. I synnerhet när Centerpartiet ville genomföra förslag som kostade pengar. Att sitta i en regering med Moderaterna och samtidigt satsa på höghastighetståg är alltså en omöjlig ekvation.

Annie Lööf har i intervjuer sagt att ”Centerpartiet kommer inte att bryta sig loss ur alliansen för att sitta i en regering med S”. Centerpartiets enda återstående alternativ för att kunna stödja bygget av en höghastighetsbana blir då att låta en rödgrön regering bygga den, och sedan som stötta detta som ett oppositionsparti. Är det så Centerpartiets plan ser ut? När jag reser runt i landet och träffar kommunföreträdare och vanliga medborgare är det många som har stora förhoppningar på den utveckling och extra skjuts för deras hembygd som en höghastighetsbana skulle ge. De partier som vill bygga en ny höghastighetsbana måste presentera en trovärdig plan för vilka partier de vill samarbeta med för att ro projektet i hamn.

För att människor ska kunna resa snabbt och smidigt i sin vardag behöver vi bättre tågtrafik i hela landet. Fler behöver kunna resa miljövänligt med tåg – i stället för att flyga eller ta bilen – om vi ska klara klimatmålen. Vi behöver snabba, smidiga och punktliga tåg. Investeringar i nya höghastighetsbanor är en avgörande framtidsfråga för Sverige. Vi gröna har länge kämpat för frågan och välkomnar samarbete med alla partier som delar våra målsättningar. Frågan är bara vad som är viktigast för Centerpartiet: Satsningar på höghastighetståg – för klimatet och tågresenärernas skull – eller regeringsmakten med Moderaterna?

 

DN Debatt. 6 november 2017

Debattartikel

Annie Lööf (C), Emil Källström (C) och Anders Åkesson (C):
”Lånefinansiera stambanor för svenska höghastighetståg”

Repliker

Rune Wigblad, professor i företagsekonomi vid Strömstad akademi:
”Utred lågprisalternativ och magnettågsalternativ”

Karin Svensson Smith (MP), riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson:
”Hur ska C bygga höghastighetsbanor med M?”

Slutreplik från Anders Åkesson (C):
"Regeringens järnvägsbygge är en halvmesyr"

Läs fler artiklar på DN Debatt.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.