Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Repliker

”Lägg stigande koldioxidavgift på alla bränslen”

Mycket i Miljömålsberedningens slutbetänkanden är positivt. Men för att verkligen få ner transportsektorns koldioxidutsläpp till noll så snabbt som är nödvändigt, behövs kraftfulla, effektiva styrmedel. Låt oss därför lägga en stadigt stigande koldioxidavgift på alla bränslen, skriver Adam Leckius, Klimatsvaret – CCL Sverige.

När Miljömålsberedningen nu presenterar sitt slutbetänkande, resultatet av ett långt arbete (DN Debatt 17/6), finns det mycket att vara positiv till. Den samarbetsvilja som beredningen visar i sin artikel är lovvärd, och i förlängningen helt avgörande för att vi ska kunna stävja den globala uppvärmningen. Avgörande är också att de beslutsfattare som bär ansvar för att leda oss i den totala omställningen till ett koldioxidneutralt samhälle är ense om problemet.

Beredningen betonar tydligt vikten av att lyssna till vetenskapen. Det är bra, eftersom det bör betyda att den inser att våra koldioxidutsläpp måste stoppas helt och hållet, och att det måste ske snabbare än vi trodde. Om alla partier nu verkligen inser allvaret i frågan, och är beredda att samarbeta över blockgränserna, finns alla förutsättningar för att Sverige ska kunna gå före i klimatpolitiken.

Som bekant är vi redan föregångare på flera områden, framför allt kanske genom vår i stort sett koldioxidneutrala energiproduktion. Men som Miljömålsberedningen mycket riktigt påpekar, är det nu på inrikes transporter som vi har möjligheten och ansvaret att visa vägen. Den insikten, tillsammans med nya, mer ambitiösa utsläppsmål, utgör en viktig grund att arbeta vidare från. Men, mål i all ära – för att verkligen få ner transportsektorns koldioxidutsläpp till noll så snabbt som är nödvändigt, behövs kraftfulla, effektiva styrmedel. Även detta är beredningen öppen för.

Seriösa ekonomer är i dag ense om att en smart prissättning av kol är vägen framåt (Christine Lagarde, IMF: "Rimliga priser räddar klimatet"). Det måste helt enkelt kosta mycket mer att släppa ut koldioxid. Men för att priset ska kunna bli så högt som är nödvändigt, kan det inte ta formen av en ren beskattning som hamnar i statskassan – det skulle öka skattetrycket på ett sätt som inte kan vinna tillräckligt politiskt gehör. Det som behövs är ett marknadsbaserat, konkret och rättvist förslag som angriper det grundläggande problemet, och höjer priset på koldioxidutsläpp tillräckligt mycket. Hur ser ett sådant förslag ut?

Låt oss lägga en stadigt stigande koldioxidavgift på alla bränslen, och placera statens hela intäkt från denna avgift i en fond. Låt oss sedan tömma fonden, varje månad, och betala ut hela beloppet i lika stora delar till varje vuxen medborgare. Denna utdelning fungerar då som ett omställningsbidrag, som individen själv kan investera i en elbil, ett pendelkort eller något annat. Det blir då individuellt rationellt att minska sina koldioxidutsläpp.

Miljömålsberedningen visar tydligt att den tar vår tids ödesfråga på allvar, och att den inser vikten av politisk enighet för att genomföra de kraftfulla åtgärder som krävs. Så långt är mycket vunnet. Beredningen har helt rätt i att en mångfald av åtgärder och lösningar kommer att behövas. Men först och främst krävs det nu en politisk vilja att ta det avgörande steget för att sätta stopp för koldioxidutsläppen – och införa en stigande koldioxidavgift med full utdelning.

DN Debatt. 17 juni 2016

Debattartikel

6 av 7 partier i Miljömålsberedningen:
”Minska utsläppen från inrikes transporter kraftigt”

Repliker

Jens Holm (V), riksdagsledamot och ledamot av Miljömålsberedningen:
”Vi bidrar inte till sänkta ambitionsnivåer”

Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar AB; Magnus Hall, vd och koncernchef Vattenfall AB och Johan Söderström, vd ABB Sverige:
”Sverige behöver tydliga mål för eldrivna fordon”

Björn O. Gillberg, vd Värmlandsmetanol AB:
”Löfven bör ta strid med EU om biobränsleskatten”

Adam Leckius, Klimatsvaret – CCL Sverige:
”Lägg stigande koldioxidavgift på alla bränslen”

Företrädare för 12 organisationer:
”Miljömålsberedningen missar konsumtionsutsläppen”

Företrädare för Tågoperatörer och Järnvägsindustrin:
”Järnvägssatsningar krävs för att nå miljömålen”

Läs fler artiklar på DN Debatt

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.