Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-26 16:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/repliker/lat-e85-bilar-fa-bonus-i-bonus-malus-systemet/

Repliker

”Låt E85-bilar få bonus i bonus malus-systemet”

REPLIK DN DEBATT 8/4. Vi vill att förutsättningarna för den svenska produktionen av etanol förbättras. I Sverige tillverkas världens kanske mest hållbara etanol, med över 95 procent koldioxidreduktion. Låt därför E85-bilar få bonus i bonus malus, skriver företrädare för OKQ8, Lantmännen energi och Ford.

Rätta artikel

Vi i branschen står helt bakom Svante Axelssons slutsatser och krav på politiken. Men utöver en högre inblandning av HVO och etanol i diesel och bensin vill vi också se fler bilar som körs på E85 på Sveriges vägar. E85 är ett drivmedel som innehåller 76-85 procent etanol.

Ford har den här veckan offentliggjort att vi åter börjar sälja E85-bilar i Sverige, som enda bilmärke. Vi hoppas att fler märken följer efter och att politiken slutar missgynna etanol som drivmedel och ger E85-bilar bonus i bonus malus-systemet.

I Sverige tillverkas världens kanske mest hållbara etanol, med över 95 procent koldioxidreduktion. Därför bör förutsättningarna för den svenska produktionen av etanol förbättras.

Snabbare elektrifiering är nödvändig. Men elektrifiering innebär än så länge höga extrakostnader för användaren. I en undersökning genomförd av Ford i mars svarade 45 procent av svenskarna att de enbart kan tänka sig att köra en klimatvänlig bil om det inte kostar mer.

I dag är det bara E85-bilar som klarar det kravet. Därför är E85 en viktig komponent för snabb klimatomställning. Etanolbilarna utgör 3,2 procent av alla fordon i trafik i Sverige, men E85 står för mindre än 1 procent av drivmedelsförsäljningen, trots att den finns på över 1.800 stationer över hela landet. 

Det är dags att göra etanolen attraktiv igen och ta tillvara detta förnybara drivmedels stora potential för minskade koldioxidutsläpp. Bil- och drivmedelsbranschen är redo att åter ge etanolen en viktig roll i klimatomställningen. Är regeringen beredd att göra detsamma?