Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Repliker

”Låt eleverna välja mellan auktoriserade utbildare”

REPLIK DN DEBATT 3/9. Komvuxutredningens förslag är i allt väsentligt välgenomtänkta och driver komvux in i systemet för det livslånga lärandet. Med en komplettering om ett nationellt auktorisationssystem kan vi dessutom uppnå valfrihet och likvärdighet, skriver Fredric Skälstad, branschchef Almega utbildningsföretagen.

Globaliseringen och den nya tekniken ställer krav på ett verkligt livslångt lärande. Den som inte hänger med i utvecklingen riskerar att ohjälpligt halka efter på arbetsmarknaden. Miljontals människors oro över framtiden måste tas på allvar. Men i valdebatten har frågan knappt synts till.

Det är därför glädjande att läsa presentationen av komvuxutredningens betänkande. Intentionen finns där. Vuxenutbildningen ska få en tydligare roll för företagens och välfärdens kompetensförsörjning. Det är ett perspektiv som tidigare har saknats i komvux mål och syfte. Därmed blir det lättare för kommunerna att inte enbart se till elevernas efterfrågan, utan också ta in arbetsmarknadens behov. Det gör utbildningen mer relevant och ökar möjligheten att eleverna får ett jobb efter avslutade studier.

Med nuvarande urvalsregler får den som har kort utbildning och svag ställning på arbetsmarknaden företräde till komvux. För de som valde ”fel” gymnasieutbildning i tonåren är dörren stängd. Också personer vars yrke riskerar att försvinna kan inte i förebyggande syfte läsa en komvuxutbildning. Men vuxenutbildningen måste vara öppen för fler grupper. Det ska vara möjligt att yrkesväxla senare i livet. Utredningens förslag om nya urvalsregler möjliggör omval och en andra chans.

På ett område rör sig förslagen dock bara på ytan. Utredningen vill införa betygsrätt som krav för att enskilda anordnare ska få bedriva vuxenutbildning på entreprenad. Principiellt är det ett bra krav, så länge det inte exkluderar nya aktörer som kan visa att de följer lagar och regler. Men det krävs mer långtgående förslag.

Det finns en berättigad kritik mot hur många kommuner genomför upphandlingar av komvux och sfi. Ofta ser de för mycket till möjligheten att minska kostnader och lägger för lite vikt vid kvalitet i utbildningen. Rädslan för att göra fel, och få sin upphandling överprövad, leder till att en del inte vågar ställa krav på annat än lägsta pris.

För att komma till rätta med problemen krävs ett nationellt system där eleverna själva får välja mellan auktoriserade utbildningsanordnare. Auktorisationen är en slags kvalitetsstämpel – de som inte klarar kraven får inte heller starta utbildningar. I ett sådant system bör utbildningarna utvärderas efter vilka resultat som uppnås. Anordnarna, oavsett om de är kommunala eller fristående, som inte når de uppsatta målen, får inte fortsätta med sin verksamhet.

De tuffa inträdeskraven tillsammans med den tydliga utvärderingen av utförarnas resultat blir en garant för att samhällets resurser användas på rätt sätt. Genom att arbeta så drivs utvecklingen i en riktning mot ständiga förbättringar och ökad kvalitet. Inte minst kommer vi bort från skadliga lägstaprisupphandlingar och långdragna överprövningsprocesser.

Med en starkare nationell styrning kan vi dessutom garantera en likvärdig utbildning över hela landet. När ansvaret är lokalt blir bostadsorten avgörande för möjligheten till utbildning och utbildningens innehåll – generellt sett är små kommuner sämre på att bedriva vuxenutbildning än större kommuner.

Utredningens förslag är i allt väsentligt välgenomtänkta och driver komvux in i systemet för det livslånga lärandet. Med en komplettering om ett nationellt auktorisationssystem kan vi dessutom uppnå valfrihet och likvärdighet.

DN Debatt.3 september 2018

Debattartikel

Komvuxutredningen:
”Komvux behöver utvecklas för nya behov i samhället”

Repliker

Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Lärarförbundet:
”Skrota offentlig upphandling av vuxenutbildning”

M-kommunalråden Anna Jähnke, Josefin Malmqvist, Oliver Rosengren och Lars Rådén:
”Utredningen undviker frågor om kvalitet och finansiering”

Fredric Skälstad, branschchef Almega utbildningsföretagen:
”Låt eleverna välja mellan auktoriserade utbildare”

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.