Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Repliker

”Leif Pagrotsky har fel om SL”

Leif Pagrotskys debattartikel bygger på antaganden om SL som inte stämmer, och missar flera viktiga aspekter, skriver Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting.

Vi är glada att kollektivtrafikens roll i staden och långsiktiga finansiering ges utrymme för debatt. Urbaniseringen pågår i oförminskad takt och vi vet att kollektivtrafiken i städerna kommer att bli viktigare för människors mobilitet. Det är bra för både miljö, arbetsmarknad och tillväxt. Nya finansieringsformer är nödvändiga för att kunna bygga ut framtidens kollektivtrafik. Men Leif Pagrotskys debattartikel bygger på antaganden om SL som inte stämmer.

Leif Pagrotsky diskuterar avgifter från stadens näringsidkare och skatt på hyran för kommersiella lokaler, en modell som är vanligare i Frankrike, som i Sverige vore en fråga för riksdagen. Detta skulle inte lösa SL:s långsiktiga problem med kostnader som ökar i mycket högre takt än biljettintäkterna, inte minst den stigande miljardnotan för konsulter.

Behoven av utbyggnad och utökad trafik är uppenbara för alla oss som reser i Stockholms kollektivtrafik dagligen. Vi kan inte längre luta oss tillbaka på tunnelbanan som byggdes på 60-talet. Stockholm behöver flera nya utbyggnader av tunnelbanan utöver de som redan beslutats. Därtill kommer nya tvärförbindelser med snabbussar i egna körfält, utbyggd tvärbana och utökad pendeltågstrafik när Citybanan öppnar 2017.

Det Moderatledda landstingets skrala ekonomiska situation innebär att viktiga investeringar hotas vilket drabbar resenärernas vardag och Stockholms tillväxt. Alla förslag om intäktskällor till utbyggd kollektivtrafik är därför värda att diskuteras. Men att använda pengarna för att täppa till svarta hål i SL:s allt för höga kostnadsökningar och bristande kostnadskontroll gynnar inte arbetsmarknaden eller miljön. Vare sig Alliansens prishöjningar eller gratis kollektivtrafik löser SL:s ekonomiska problem. Endast hårt arbete för att få kontroll på skenande kostnader och vinna fler betalande resenärer kan lösa utmaningarna. Kollektivtrafikens andel av resorna måste öka.

Pagrotsky har tyvärr missuppfattat kostnaderna för biljetter i kollektivtrafiken. Kostnaden är inte 1 miljard och personalen i kollektivtrafiken gör mycket mer än att bara ta betalt. Den genomsnittliga kostnaden per intäktskrona är i snitt 5 procent per såld biljett, det vill säga 95 procent går till kollektivtrafiken. Vi ser goda möjligheter att sänka marginalen ytterligare genom förbättrad digitalisering av biljetterna. Pagrotsky utgår också i sina beräkningar från att gratis kollektivtrafik inte skulle medföra ökade kostnader. Gratis kollektivtrafik skulle öka trycket på kollektivtrafiken ännu mer och därmed kräva fler investeringar som behöver finansieras. För oss är det självklart att kollektivtrafiken ska finansieras solidariskt både genom landstingsskatt och resenärsavgifter.

Socialdemokraterna har en vision om kollektivtrafiken som det självklara färdmedlet i en modern storstad. Vi uppmanar experter, akademi och bransch att arbeta för nya finansieringsformer av utbyggd kollektivtrafik. Däremot är vi tydliga med att nya intäkter till kollektivtrafiken ska gå till utbyggd kollektivtrafik, inte gratis kollektivtrafik.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.