Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Repliker

”Löser inte behovet av kontanter i en kris”

REPLIK DN DEBATT 11/6. För att kontanthanteringen ska kunna fungera i krissituationer krävs att nyinvesteringar görs i kontantinfrastrukturen och att nya regelverk tillkommer. Och för att människor som behöver betala kontant ska kunna göra det krävs politiska insatser som uppmuntrar handeln att ta emot kontanter, skriver Nina Wenning, vd på Bankomat AB.

Riksbankskommittén argumenterar för att de stora bankerna ska ha en lagstadgad skyldighet att tillhandahålla kontanthantering i hela landet.

I Sverige är den mycket tydliga trenden att digitala betaltjänster ökar snabbt och att användningen av kontanter minskar. Många bankkontor har slutat hantera kontanter, antalet uttagsautomater har minskat och flertalet butiker tar inte längre emot kontanter.

Det finns många fördelar med omställningen till digitala betaltjänster, men den är inte problemfri. Utmaningarna handlar dels om att vi behöver ha kontanter i krissituationer, dels om att många människor inte har möjlighet att betala digitalt.

Hur ska vi då hantera det faktum att vi å ena sidan har en minskad efterfrågan på kontanter och därmed minskade privata satsningar på kontanthantering, å andra sidan ett samhällsbehov av en fungerande kontantinfrastruktur? För Bankomat är svaret självklart: Kontantinfrastrukturen är samhällsviktig och bör upprätthållas av staten.

I dag finns ingen statlig aktör som tar ett nationellt ansvar för kontanthanteringen i samhället. Men tyvärr adresserar Riksbankskommittén över huvud taget inte detta allvarliga problem. I stället föreslår kommittén en ny lag som innebär att sex större banker i Sverige ska ansvara för att upprätthålla en kontantinfrastruktur i landet.

Den kontantinfrastruktur som bankerna ska ansvara för tillhandahålls i dag av en mängd olika aktörer, till exempel sparbanker, mataffärer, växlingskontor och oberoende kontantautomater. Förslaget innebär att om exempelvis en ICA-butik läggs ner så blir det de sex bankernas uppgift att ersätta den kontanthanteringspunkten. Det säger sig självt att detta inte är rimligt.

Men det finns ett ännu större problem med kommitténs förslag: det löser inte samhällsbehovet av att kontanter ska kunna användas vid kris och av personer i digitalt utanförskap.

För att kontanthanteringen ska kunna fungera i krissituationer krävs att nyinvesteringar görs i kontantinfrastrukturen och att nya regelverk tillkommer. Och för att människor som behöver betala kontant ska kunna göra det krävs politiska insatser som uppmuntrar handeln att ta emot kontanter.

Sveriges politiker är överens om att kontanthanteringen är en viktig del av vårt samhälles infrastruktur. Precis som med andra viktiga delar av vår infrastruktur bör den självklart subventioneras och upprätthållas av staten. Risken med ett lagkrav på banker är att staten abdikerar från sitt övergripande ansvar.

I maj 2019 kommer Riksbankskommittén att lämna sitt slutbetänkande. Bankomat hoppas då på två konkreta förslag: att Riksbanken får ett förtydligat ansvar för kontanthanteringen och att Post- och Telestyrelsen får ökade resurser för att säkra kontanttillgången.

Så länge det finns ett behov av kontanter kommer vi på Bankomat att göra vad vi kan för att människor ska ha tillgång till dem. Och vi hjälper gärna såväl myndigheter som banker att bygga en fungerande kontantinfrastruktur i samhället.

DN Debatt.11 juni 2018

Debattartikel

Riksbankskommittén:
”Stora banker skyldiga att se till att det finns kontanter”

Repliker

Nina Wenning, vd på Bankomat AB:
”Löser inte behovet av kontanter i en kris”

Hans Lindberg, vd Svenska Bankföreningen:
”Förslaget om kontanthantering strider sannolikt mot EU-rätten”

Läs fler artiklar på DN Debatt.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.