Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 08:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/repliker/mer-rattvist-att-hoja-fastighetsavgiften-for-bostadsratter/

Repliker

”Mer rättvist att höja fastighetsavgiften för bostadsrätter”

REPLIK DN DEBATT 23/4. För att finansiera slopandet av värnskatten har artikelförfattarna två förslag: Höjd skatt för fåmansaktiebolag och en ny inkomstbaserad fastighetsskatt. Det är alltså främst entreprenörer och småhusägare som förväntas stå för Januariavtalets nota, skriver Stefan Johansson och Håkan Larsson, Villaägarna.

Rätta artikel

I rapporten ”Skillnad på marginalen” och i debattartikeln föreslår Spencer Bastani och Håkan Selin en ny och för allmänheten komplicerad inkomstbaserad fastighetsskatt. 

Dagens kommunala fastighetsavgift som baseras på 0,75 procent av taxeringsvärdet med ett tak på 8.049 kronor ska skrotas. I stället föreslår rapportförfattarna att det ska införas en ny typ av fastighetsskatt/avgift vars storlek varierar beroende på taxeringsvärdet: Mellan 0 kronor och 1.000.000 kronor ska skatten ligga på 0 procent, mellan 1.000.000 kronor och 2.000.000 kronor ska skatten ligga på 0,75 procent, mellan 2.000.000 kronor och 5.000.000 kronor ska skatten ligga på 1,25 procent och för taxeringsvärden över 5.000.000 kronor ska skatten ligga på 1,75 procent.

Systemet blir ännu mer komplicerat genom att författarna föreslår att ingen ska betala mer än 4 procent av sin inkomst i fastighetsskatt. Det är visserligen en nödvändig begränsningsregel eftersom skatten annars blir extremt hög, men begränsningsregeln innebär samtidigt att fastighetsskatten i de allra flesta fall blir en ren inkomstskatt; ju mer småhusägaren tjänar, desto högre blir fastighetskatten.

Förslaget är så komplicerat att det blir hart när omöjligt för småhusägare att veta hur hög skatten kommer att bli från ett år till ett annat. Skatten kan dels höjas som följd av att grannen renoverat och sålt dyrt (det vill säga om taxeringsvärdet ökat). Men beroende på taxeringsvärdets storlek kan skatten även höjas om man blir befordrad och får högre lön.

Att införa ett komplicerat och orättfärdigt skattesystem som ökar skattetrycket till 26 miljarder är inget landets småhusägare stillatigande kommer acceptera.

För den som bor i ett hus med taxeringsvärde 500.000 kronor och familjeinkomst på 50.000 kronor per månad skulle fastighetsskatten/avgiften sänkas från dagens 3.750 kronor per år till 0 kronor per år. Gott så. Villaägarna vill gärna se sänkt skatt. Men om samma familj väljer att flytta till en större stad, där taxeringsvärdet ligger på 5 miljoner samtidigt som familjeinkomsten ökar till 70.000 kronor per månad, ja då skulle skatten plötsligt öka till 33.600 kronor per år.

Författarna till ESO-rapporten vill minska marginalskatten, men förslagen förefaller i stället öka marginalskatten för småhusägare som väljer att flytta till en större stad för att söka jobb med högre lön. Framförallt innebär fastighetskatteförslaget att pengar flyttas från småhusägare, till människor som bor i bostadsrätter och hyresrätter med inkomster över 703.000 kronor (värnskatten).

För att öka legitimiteten borde författarna i stället försökt bredda skattebasen. Exempelvis skulle bostadsrätter kunna få ett likartat taxeringssystem som småhus, alltså ett taxeringsvärde som motsvarar 75 procent av marknadsvärdet. Fastighetsskatten skulle sedan kunna ligga på 0,75 procent av taxeringsvärde med ett tak på 8.049 kronor. Alltså identiskt med den kommunala fastighetsavgiften. I dag betalar en bostadsrättsägare på Strandvägen i Stockholm inte mer än 1.300 kronor per år. Det är inte rimligt.

Det upplevs av många som stötande att småhusägarna förväntas ta notan för Januariavtalet trots att skatten/avgiften aldrig dragit in så mycket pengar som nu. När fastighetskatten var som högst år 2007 drog den in 13,5 miljarder kronor till statskassan. I dag ligger skattetrycket från fastighetsavgiften på 17 miljarder. Att införa ett komplicerat och orättfärdigt skattesystem som ökar skattetrycket till 26 miljarder är inget landets småhusägare stillatigande kommer acceptera. 

Vi förväntar oss att Centerpartiet, Liberalerna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet en gång för alla tar avstånd från höjda fastighetskatter/avgifter på småhus. Hittills har de valt att inte kommentera förslaget. Vi noterar det.