Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Repliker

”Miljöpartiet har inte politiken för att uppnå målet”

REPLIK DN DEBATT 13/2. Den lista som Miljöpartiet presenterar är en salig blandning av förslag de inte lyckats genomföra i regeringen, förslag som är fullständigt orealistiska, ineffektiva förslag på små utsläppsminskningar till enorma kostnader, men också – det ska ärligt sägas – en del intressanta förslag, skriver Rickard Nordin (C) och Fredrick Federley (C).

Först vill vi välkomna att Miljöpartiet nu uppmanar till en diskussion om klimatfrågorna. Ju fler som engagerar sig i kampen för att stoppa klimathotet, desto bättre. Det är en ödesfråga som förtjänar större plats i samhällsdebatten, där både politiken, näringslivet, civilsamhället och det offentliga deltar i samtalet.

Miljöpartiets initiativ är därför behövligt, inte minst med tanke på att utsläppen har ökat när MP ansvarat för klimatpolitiken i regeringen. Trenden måste vändas, tillbaka till den utveckling vi såg under Alliansen där ökad tillväxt kombinerades med minskade utsläpp.

Där finns det en bred samsyn i riksdagen. Alla partier förutom SD är överens om att klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar. Vad vi ska uppnå, att vi måste få ned utsläppen, är vi överens om. Hur det ska uppnås däremot, där skiljer vi oss åt på flera viktiga punkter.

Det är också själva genomförandet, den ineffektiva klimatpolitiken som Miljöpartiet driver, som vi har kritiserat under drygt tre år. Det hade varit önskvärt om Miljöpartiets långa lista över klimatåtgärder hade innehållit effektiva, framåtsyftande och teknikvänliga förslag för att få ned utsläppen. Då hade vi kunnat göra skillnad på allvar, tillsammans.

Men den lista som Miljöpartiet presenterar är en salig blandning av förslag de inte lyckats genomföra i regeringen, förslag som är fullständigt orealistiska, ineffektiva förslag på små utsläppsminskningar till enorma kostnader, men också – det ska ärligt sägas – en del intressanta förslag.

Ett av förslagen handlar om ett ambitiöst mål att fossila bränslen ska sluta säljas 2030. Det låter förstås bra, men problemet är att Miljöpartiet inte har politiken för att uppnå målet.

Ett av förslagen handlar om ett ambitiöst mål att fossila bränslen ska sluta säljas 2030. Det låter förstås bra, men problemet är att Miljöpartiet inte har politiken för att uppnå målet. Tvärtom har man bromsat omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta genom att subventionera bensin och diesel i relation till etanol. Det beror på ett EU-direktiv, säger MP, men samma EU-direktiv gällde under Alliansens tid i regeringen – utan att vi subventionerade de klimatfarliga drivmedlen.

Det blir inte heller trovärdigt att under sista året av mandatperioden, bara en månad innan det är för sent att lägga fler förslag i riksdagen, presentera en lång lista över hur man ska rädda klimatet. Det är lite sent påtänkt, alternativt luktar mest valfläsk.

Men framför allt har vi hört det förr. Innan valet lovade Miljöpartiet att de skulle fixa klimatet, bara de hamnade i regeringen. Så blev det inte. Miljöpartiets tid i regeringen varit en kavalkad av dyra och ineffektiva åtgärder, inte sällan rent klimatfientliga. Solskatt, kraftiga skattehöjningar på förnybara drivmedel, en ineffektiv elcykelpremie, en planerad kilometerskatt som kommer slå hårt mot den biobaserade ekonomin – och förstås, ökade utsläpp.

Miljöpartiets tid i regeringen varit en kavalkad av dyra och ineffektiva åtgärder, inte sällan rent klimatfientliga.

Det har även gjorts framsteg under mandatperioden, men det har skett inom ramen för breda överenskommelser, som den om klimatlagen eller den om energiöverenskommelsen. Där har många partier bidragit, även MP, men att som Lövin och Fridolin försöka ta åt sig hela äran är både direkt felaktigt och ohederligt mot alla andra partier som deltagit.

Miljöpartiet efterlyser en motsvarande lista över vilka klimatåtgärder de andra partierna vill se. Som att en sådan lista skulle saknas. Vi i Centerpartiet har den listan klar sedan länge. Vi har lagt fram en lång rad förslag de senaste åren, alldeles för lång för att redovisa i sin helhet på det här utrymmet.

När det gäller flygets utsläpp, som varit flitigt omdebatterat de senaste veckorna, var vi i Centerpartiet tidiga med att föreslå en obligatorisk inblandning av förnybart bränsle i tanken på alla flyg som lyfter från svenska flygplatser. På det sättet kan vi få ett grönare flyg och samtidigt behålla möjligheten att enkelt och snabbt ta oss till olika delar av landet. Regeringen hakade direkt på vårt förslag och utlovade en utredning, men sedan dess har inget hänt. Ingen utredare är utsedd och ingen utredning har inletts.

Om bara drygt ett halvår ska väljarna säga sitt. Då går vi i Centerpartiet till val på ett nytt grönt ledarskap.

Men det är förstås bara en del av vår klimatpolitik. Några av de största och viktigaste förslagen handlar om en skatteväxling på 33 miljarder, där vi höjer skatten på utsläpp och sänker den på jobb och företagande. Vi vill införa en grön bilbonus på upp till 100.000 kronor i rabatt för de mest miljösmarta bilarna, belöna företagen som väljer en klimatvänlig lastbil och få fler solpaneler med tillhörande energilager på plats.

Vi har redan politiken för att trycka ned utsläppen, samtidigt som ekonomin växer och jobben blir fler. Vi har visat tidigare att dessa framsteg går att kombinera. Det är Miljöpartiet som är svaret skyldigt, efter drygt tre år i regeringen med ökade utsläpp som resultat.

Men vi tänker inte ge Miljöpartiet en chans till. Om bara drygt ett halvår ska väljarna säga sitt. Då går vi i Centerpartiet till val på ett nytt grönt ledarskap. Klimatet har inte tid att vänta på Miljöpartiet.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.