REPLIK DN DEBATT 8/4. I ett längre perspektiv måste järnvägens kapacitet byggas ut kraftfullt för att den ska kunna spela en roll i framtidens fossilfria Sverige. Det bästa sättet är tveklöst att separera snabba och långsamma tåg genom att bygga nya stambanor. Då kan antalet godståg kan flerdubblas samtidigt som vi får en robustare järnväg, skriver Crister Fritzson, SJ, och Ted Söderholm, Green Cargo.
DIGITAL PRENUMERATION
Läs gratis till lucia.
Alla artiklar gratis fram till 13 december, sen för halva priset i ett helt år (endast 75 kr/mån). Därefter ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online.
-
Dagligt nyhetsbrev med handplockad läsning
-
Obegränsad tillgång till alla artiklar på DN.se
-
Tidningen i digital version (Ingår första 30 dagarna)
Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.