Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Repliker

"Regeringens järnvägsbygge är en halvmesyr"

SLUTREPLIK DN Debatt 6/11. Det är den nuvarande regeringen som inte lyckats vårda det som kunde ha varit startskottet för nya stambanor. I stället har regeringen uppmuntrat Trafikverket att landa i den nuvarande slutsatsen, en halvmesyr, skriver Anders Åkesson (C).

För att bygga ut infrastrukturen och knyta ihop hela landet krävs politisk vilja. En stor satsning på infrastruktur och utbyggnad av nya stambanor ger inte enbart en ökad kapacitet i tågnätet, det skapar jobb, minskar klimatpåverkan och ger liv åt samhällen i hela landet. För att göra det möjligt är vi tydliga med att det krävs samarbete och nya former av finansiering och samverkan mellan stat, kommuner, regioner och näringsliv.

Men vill man ta ansvar för Sverige och bygga landet starkt räcker det inte med hög svansföring. Det behövs politiskt ledarskap. Tyvärr är det något som Miljöpartiet inte har visat att de har. Tvärtom har de gång på gång svikit sina vallöften och misslyckats i sina förhandlingar med sin regeringspartner, Socialdemokraterna. Men detta blundar Karin Svensson Smith för och skriver i stället om hur Centerpartiet misslyckats i regeringsförhandlingar inom Alliansen.

Då vill vi påminna Karin Svensson Smith om att byggandet av höghastighetståg var ett vallöfte som hela Alliansen gick till val på 2014 och som Miljöpartiet ärvde. Alliansen tog det avgörande beslutet att inleda Sverigebygget, med historiska och långsiktiga investeringar i jobb, bostäder, kollektivtrafik, järnvägar och vägar. Sverigebygget var startskottet för nya stambanor för höghastighetståg. Det är den nuvarande regeringen som inte lyckats vårda det som kunde ha varit startskottet för nya stambanor. I stället har regeringen uppmuntrat Trafikverket att landa i den nuvarande slutsatsen, resultatet blev en halvmesyr, det vill säga att byggnationen av nya stambanor kommer att stå färdigt först om 70 år.

Den relevanta frågeställningen är hur Miljöpartiet tänker få med Socialdemokraterna på sina egna planer. 

Miljöpartiet ställer frågor till Centerpartiet om hur utbyggnaden av höghastighetstågen ska bli av, de frågorna bör de snarare rikta till sig själva. Den relevanta frågeställningen är hur Miljöpartiet tänker få med Socialdemokraterna på sina egna planer. Det är trots allt Miljöpartiet som sitter i regering och därför bör presentera regeringens plan för att förverkliga visionen om nya stambanor.

Men det är inte bara ifråga om stambanorna som Miljöpartiet låter bli att ta ansvar. Siffror från Statistiska Centralbyrån (SCB) visar att utsläppen ökar under socialdemokraternas och miljöpartiets tid i regeringen. När Centerpartiet hade miljöministerposten minskade utsläppen, trots att det då liksom nu, råder tillväxt.

Vad Sverige behöver nu är handlingskraft. Vi måste bygga Sveriges infrastruktur stark för framtiden så att går att köra mer tåg, göra järnvägen mindre känslig och ge bättre förutsättningar att underhålla banor och teknik. Då duger det inte att bli upprörd när andra kommer med en fungerande effektiv lösning.

Med tanke på Miljöpartiets misslyckande i regeringsställning är det tydligt att Sverige behöver ett nytt ledarskap. Inte minst för miljöns skull. Centerpartiet är berett att axla ansvaret för att leda in Sverige i framtiden och bygga landet starkt.

DN Debatt. 6 november 2017

Debattartikel

Annie Lööf (C), Emil Källström (C) och Anders Åkesson (C):
”Lånefinansiera stambanor för svenska höghastighetståg”

Repliker

Rune Wigblad, professor i företagsekonomi vid Strömstad akademi:
”Utred lågprisalternativ och magnettågsalternativ”

Karin Svensson Smith (MP), riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson:
”Hur ska C bygga höghastighetsbanor med M?”

Slutreplik från Anders Åkesson (C):
"Regeringens järnvägsbygge är en halvmesyr"

Läs fler artiklar på DN Debatt.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.