Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Repliker

”Så korta restider är inte möjliga”

REPLIK. På DN Debatt (11/9) beskriver SJ:s ledning hur höghastighetsjärnvägar med avgång var sjätte minut kan koppla ihop Stockholm–Malmö på 2,5 timmar, Stockholm–Göteborg på 2 timmar och Linköping på 1 timme. Ambitionen är lovvärd, men med det befintliga förslaget från Sverigeförhandlingen och Trafikverket är detta inte möjligt, skriver Fredrik Larsson.

Sexminuterstrafik är helt omöjligt med nuvarande förslag. Höghastighetstågen kommer att dela spår med godståg, pendeltåg, regiontåg och fjärrtåg på sträckorna Stockholm–Järna, Almedal–Göteborg C samt norr om Lund–Malmö och Köpenhamn. Enda sättet att uppnå punktlighet och tät trafik är att bygga helt nya banor mellan ändpunkterna.

Enligt Trafikverket kommer medelrestiderna Stockholm–Malmö vara 30 minuter längre, Stockholm- Göteborg 10 minuter längre och Linköping 16 minuter längre. KTH:s järnvägsgrupp har föreslagit ännu lägre banstandard vilket skulle leda till än längre restider.

Biljettpriserna riskera att bli höga då bara 150 km långa Ostlänken beräknas kosta 70 miljarder, eller 467 miljoner per kilometer, vilket ger höga banavgifter. Tåg är extremt dyrt att köra i 320 km/h på grund av slitage och höga toleranser. Nya tågen kommer konkurrera med tåg på befintliga banor där biljetter börjar på 185 kr och restiden bara är drygt 60 minuter längre. Flyg i sin tur kostar från 400 kr. Nya banorna riskerar att endast locka till sig några få affärsresenärer.

Dessbättre finns alternativ. Det finns två olika tekniskt och kommersiellt mogna magnettågstekniker. Tyska tekniken Transrapid har varit i drift sedan 1984 och Shanghaibanan har haft över 40 miljoner passagerare sedan trafikstarten 2004. I Japan, med en annan teknik, så har man kört i över 600 km/h och haft fler än 500.000 betalande resenärer. Den banan byggs nu ut av operatören JR Central, utan statliga subventioner, och kommer bli 440 km när den blir klar.

Hastigheter på över 500 km/h ger mindre än halva restiden mot nya konventionella höghastighetsbanor. Det innebär också att SJ skulle klara sig med hälften så många tågset.

Eftersom accelerationen och bromsförmågan är mångfalt bättre med magnettåg så blir tidsförlusten för ett stopp betydligt mindre. Fler stopp innebär fler målpunkter och fler resande. Utan friktion och kontakt med banan så blir underhållskostnader för tåg och bana minimala, oavsett hastighet. Faktiska byggkostnader för magnettåg har historiskt varit 223 miljoner per km, mindre än hälften jämfört med Ostlänken Beräkningar på biljettpriser hamnar runt 400 kr för en enkelbiljett.

Precis som SJ säger är restidens längd avgörande för hur många som väljer tåget. Varför då inte välja en teknik som ger mycket kortare restider? Går det att åka mellan Stockholm och Göteborg på under en timme så möjliggörs dagspendling, släkt och vänner kan träffas oftare och älskande behöver inte vara ifrån varandra under lång tid.

SJ borde prioritera bra affärer, låga priser och korta restider. Därför borde SJ kräva helt separerade banor och bidra till att utreda väl beprövad magnettågsteknik på lika villkor som andra former av höghastighetståg. Det går att flyga fram utan att lämna marken.

DN Debatt. 11 september 2016

Debattartikel

Jan Sundling, styrelseordförande SJ och Crister Fritzson, vd SJ:
”Tåg kan gå var sjätte minut mot Malmö eller Göteborg”

Repliker

Maria Bratt-Börjesson, docent, KTH; Harry Flam, professor emeritus, Stockholms universitet; Lars Hultkrantz, professor, Örebro universitet; Per Kågeson, pensionerad professor, KTH och Jan-Eric Nilsson, professor, VTI:
”Jättestor nytta, men ännu större kostnad”

Gustav Hemming, miljö- och regionplaneringslandstingsråd i Stockholms läns landsting:
”Höghastighetsbanan riskerar bli en gökunge”

Fredrik Larsson, expert inom järnvägscertifiering, medlem i Den skandinaviska magnettågsgruppen:
”Så korta restider är inte möjliga”

Slutreplik från Jan Sundling och Crister Fritzson:
”Samhällsnytta svårfångad med kalkyler” 

Läs fler artiklar på DN Debatt.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.