Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Repliker

”Säkra en bättre utvärdering”

På samma sätt som att studenter inte rättar sina egna prov borde inte universiteten utvärdera sina egna utbildningar, skriver ordförandena för Allianspartiernas studentförbund i replik till Centrum för rättvisa (20/4).

Det är undermåligt att studenter inte kan kräva sin rätt till en kvalitativ och ändamålsenlig utbildning. Centrum för Rättvisas agerande visar att kvaliteten i högre utbildningen återigen måste komma i fokus, skriver ordförandena för Alliansens studentförbund.

I måndags skrev Centrum för Rättvisa på DN Debatt varför de stämmer Mälardalens Högskola. Vi reagerade starkt på beskedet att en student från tredje land tvingas stämma en svensk högskola för att få tillbaka det hon betalt för en undermålig utbildning.

Fler än någonsin utbildar sig vid svenska universitet. Trots det så är kvaliteten dålig på många utbildningar. Något som bevisas av Connie Dickinsons situation. Även matchningen mot arbetsmarknaden och genomströmningen är dålig. Vi ligger i botten bland OECD-länderna vad gäller sen studiestart, sent examensår och låg utbildningspremie.

Den rödgröna regeringen har aviserat ytterligare utökningar av studieplatser. Med bakgrund av detta finner vi det häpnadsväckande att pengarna och det politiska kapitalet i stället inte satsas på kvalitetshöjande åtgärder. Ständigt fler högskoleplatser på bekostnad av kvaliteten är inte rätt väg att gå. Vi föreslår därför ett stopp för fler högskoleplatser, till förmån för högre kvalitet som exempelvis fler undervisningstimmar inom lärarutbildningarna.

Ministern för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson (S), verkar, likt resten av regeringen, helt sakna reformambitioner för svensk högre utbildning. Vi efterfrågar en nystart för den högre utbildningen. Politiken måste göra skillnad för alla de studenter som inte får kvalificerade arbeten av sin utbildning.

Vi föreslår följande åtgärder:

Ändra resurstilldelningssystemet. I dag får högskolorna sina resurser baserat på utbildningsvolym, enligt det så kallade HÅS/HÅP-systemet. Det ger dåliga incitament till kvalitet och utvecklingen. Att låta en större del av resurserna baseras på saker som utbildningarnas kvalitet, koppling till arbetsmarknaden och relevans för forskning skulle ge ett naturligt incitament för högskolorna att satsa på kvalitativ utbildning.

Fler undervisningstimmar. Många av humaniorautbildningarna präglas av självstudier och obefintlig handledning. Heltidsstudier ska vara på heltid och mängden lärarledd tid måste reflektera det i högre utsträckning.

Säkra god utvärdering. Efter årsskiftet så trädde det nya kvalitetsutvärderingssystemet i kraft. Det innebär att granskningen av utbildningarna i högre grad sköts av universiteten själva. På samma sätt som att studenter inte rättar sina egna prov borde inte universiteten utvärdera sina egna utbildningar. Universitetskanslerämbetet bör fortsatt kunna stänga ner undermåliga utbildningar.

Höj utbildningspremien. I dag förlorar många studenter i livsinkomst på att studera, vilket bland annat har visats i granskningar som Saco har gjort. Genom att slopa fribeloppet, minska bidragsdelen i CSN till förmån för ökade lån och kraftigt sänka marginalskatterna uppmuntrar vi arbete och förkovran och gör det lönsammare att studera.

Vi hoppas att Centrum för Rättvisas och Connies kamp för upprättelse lyckas och att rättsprocessen blir kort. Därtill uppmanar vi regeringen och Hellmark-Knutsson att säkra kvaliteten i den högre utbildningen. Sveriges studenter kan inte vänta längre.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.