Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-03 08:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/repliker/skillnad-mellan-lasformaga-och-lasforstaelse/

DN Debatt

DN Debatt. ”Skillnad mellan läsförmåga och läsförståelse”

REPLIK. Lars Melin utgår ifrån att vi kommer att få se fortsatta svaga Pisa-resultat om inte informationslitteraturens status höjs i skolorna (DN Debatt 6/12). Melin förespår en dyster prognos och huvudskälet är att ”skolan är helt fixerad vid att läsa skönlitteratur”. Även om Melins utgångspunkt om fortsatt svaga Pisa-resultat och den dystra prognosen visade sig vara felaktig, så finns det ändå synpunkter i Melins text som är viktiga att diskutera, skriver Gunilla Molloy, docent i svenska med didaktisk inriktning.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in