Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 11:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/repliker/skolinspektionen-och-dousa-borde-fokusera-pa-de-kommunala-skolorna/

DN Debatt Repliker

DN Debatt Repliker. ”Skolinspektionen och Dousa borde fokusera på de kommunala skolorna”

REPLIK DN DEBATT 3/2. 

Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund: Fokusera på de skolor som de allra flesta elever går i och där skolresultaten är som sämst.

Skolinspektionen anmärker och fokuserar på fel saker skriver Benjamin Dousa på DN Debatt. Det är en beskrivning vi skriver under på vad gäller Skolinspektionen. Men samma sak gäller även Dousas egna analys. I en svensk skola där 85 procent av alla elever går i en kommunal skola och där en fjärdedel av dessa elever går ur grundskolan utan fullständiga betyg tycker vi det är uppenbart var fokus bör ligga.

Dousa inleder nämligen med att göra en märklig koppling mellan friskolereformen och sedan behovet av de i huvudsak kloka förslag kring Skolinspektionens arbete. Hans idéer om en skarpare inspektion som hjälp för de som inte väljer skola så aktivt välkomnar vi. Det minskar risken för att de hamnar i en dålig skola. Men den analysen bör ju börja med att konstatera vilka dessa skolor är. Den är typiskt inte en friskola. Den är en kommunal skola i ett utsatt område. Det avspeglas även i den nationella statistiken från 2017/2018 som visar att 26,5 procent av de som lämnade kommunala skolor inte hade gymnasiebehörighet, 15,4 procent i friskolor.

Skolinspektionens resurser är begränsade. Trots siffrorna ovanför lägger i dag Skolinspektionen mer fokus på att inspektera friskolor, där 15 procent av eleverna går, än kommunala skolor där 85 procent återfinns. Det gäller även väl fungerande friskolor som levererar skolresultat över det förväntade.

Fel och problem kommer vi hitta i princip alla skolor. Mer allvarliga fel eller systematiskt underpresterande skolor är däremot inte lika vanligt. Exempel på sådana finns förstås även på friskolor och sådana har inneburit indraget tillstånd. Men den som på allvar vill stärka svenska skolas kvalitet bör nog lägga krutet på de skolor som de allra flesta elever går i och där skolresultaten är som sämst. Det skulle innebära fortsatt noggrann inspektion för några få friskolor men ökat fokus på betydligt fler kommunala skolor.