Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-15 20:03 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/repliker/sluta-skylla-pa-eu/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Repliker

”Sluta skylla på EU”

REPLIK. Göran Persson och Anders Wijkman hävdar att regeringen måste ”tvinga fram en kompromiss med EU-kommissionen” som skyddar den svenska koldioxidskatten (DN Debatt 15/9). Innebörden av detta är att Europas ”regering” inte ska följa europeisk lag. Är GP och AW beredda att i någon annan viktig fråga uppmana en svensk region att på motsvarande sätt kräva att regeringen i Stockholm inte ska följa svensk lag? Eller menar de att ministerstyre är OK i Bryssel men inte i Stockholm? Det skriver Per Kågeson.

En naturlig följdfråga blir förstås om GP och AW tycker att kommissionen också bör vika för press från andra medlemsländer och ge dem undantag från den gemensamma lagstiftningen i frågor som är viktiga för dem? Vad händer då med den bräckliga demokratin inom EU?

Jag håller med om att såväl statsstödsreglerna som energiskattedirektivet skulle behöva ändras. Kommissionen sökte för fem år sedan förgäves få medlemsländernas stöd för en revision av skattedirektivet i svensk riktning. Kanske skulle det vara lättare att få stöd för ett beslut om att helt avskaffa energidirektivet, men då kan tänkas att medlemsländer som vill skrota andra direktiv i utbyte vill få Sveriges stöd för det!

Om man är så missnöjd med den gemensamma lagstiftningen som GP och AW synes vara förefaller det rimligare att bilda opinion för ett svenskt utträde än att söka underminera rättssäkerheten inom EU. Men britternas vånda över Brexit visar att valet mellan att behålla kakan och att lämna tillbaka den inte är lätt.

De båda skribenternas missnöje bottnar i att de tycker att omställningen till förnybara drivmedel i transportsektorn går för långsamt och de vill utöver undantag från koldioxidskatt införa en ”reduktionsplikt” som tvingar distributörerna av drivmedel att successivt minska andelen med fossilt ursprung och öka andelen biodrivmedel (kallas ofta för kvotplikt). Det är en utmärkt tanke och reformen kan genomföras utan bryta mot några EU-direktiv.

Eftersom plikten/kvoten är tvingande spelar oljepriset ingen roll och kvotplikten fungerar lika bra i kombination med full beskattning av alla drivmedel som i kombination med partiell skattebefrielse. Skillnaden är bara att med skattebefrielse så blir det skattebetalarna som får stå för merkostnaden och inte trafikanterna. Subventionslinjen medför kostnader för staten och reducerar konsumenternas incitament att välja snåla bilar och köra mindre. Tycker GP och AW verkligen att det är bra?

De som är missnöjda med klimatpolitiken bör sluta skylla på EU. Det är inte kommissionens fel att Sverige inte infört reduktionsplikt/kvotplikt. Att Sverige har 15 procent högre utsläpp per capita från transportsektorn är en följd av vår egen politik och bristande reformvilja. Till saken hör också att nära 80 procent av de biodrivmedel vi använder importeras trots att Sverige har mycket bättre förutsättningar för inhemsk produktion än flertalet länder. Rikta blicken mot Stockholm!

DN Debatt.15 september 2016

Debattartikel

Göran Persson, ordförande Scandinavian Biogas samt fd. statsminister och Anders Wijkman, avgående ordförande Miljömålsberedningen:
”Politisk handlingsförlamning riskerar fossilfri framtid”

Repliker

Per Kågeson, fil dr i miljö- och energisystemanalys:
”Sluta skylla på EU”

Magnus Nilsson, miljökonsult:
”Ersätt koldioxidskatt med kvot- eller reduktionsplikt”

Elin Götmark och David van der Spoel, talespersoner för Skydda skogen:
”Mer biobränsle från skogen räddar inte klimatet”

Slutreplik från Göran Persson och Anders Wijkman:
”Slå vakt om de rena biodrivmedlen” 

Läs fler artiklar på DN Debatt.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.