Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Repliker

”Stockholm behöver en komplett ringled”

REPLIK. Avsaknaden av en ringled är ohållbart för Stockholm och det är hög tid att regeringen och Stadshuset ger ett samlat besked om Östlig förbindelse, skriver Anna König Jerlmyr (M) och Jessica Rosencrantz (M).

För att fortsätta utveckla Stockholmsregionen krävs en infrastruktur som är anpassad för en modern och dynamisk storstadsregion. Förutom bostadsbristen är eftersatt infrastruktur den största framtidsutmaning för huvudstaden. Politiker som inte prioriterar de här utmaningarna riskerar att undergräva Stockholms och Sveriges framtida konkurrenskraft.

I ett läge när Stockholmsregionen beräknas växa med en halv miljon invånare till 2030 kommer alla trafikslag att behöva användas så effektivt som möjligt. Moderaterna ser att bilen är avgörande för många människors vardag, men att den passar bättre på en ringled än mitt i stadskärnan. Därför behövs en Östlig förbindelse.

I dag tillbringar stockholmare hela elva arbetsdagar per år i bilköer. Trängseln i Stockholmsregionen uppskattas kosta samhället sex miljarder kronor varje år på grund av att socialdemokratiska regeringar i årtionden försummat Stockholms behov av infrastrukturinvesteringar. Samma misstag riskerar nu att upprepas när Miljöpartiet försöker stoppa en Östlig förbindelse. Det är hög tid att regeringen och stadshuset ger ett samlat besked om Östlig förbindelse. Vill Socialdemokraterna sätta spaden i backen eller inte?

I längden blir avsaknaden av en ringled ohållbart för vår huvudstad. I dag utgör i praktiken Skeppsbron den östligaste färdvägen över Saltsjö-Mälarsnittet. Det är inte hållbart vare sig miljömässigt eller ekonomiskt. Trafikverkets analyser visar att utbyggnaden av en Östlig förbindelse skulle avlasta biltrafiken i innerstaden och på Essingeleden med 7 procent, vilket ger en förbättrad luftkvalitet.

När Daniel Helldén beskriver projektet som omöjligt ur klimatsynpunkt utgår han från att framtidens bilar kommer ha samma klimatpåverkan som dagens. Moderaterna tror inte att ett hållbart Sverige kan uppnås genom att kraftigt begränsa människors transportmöjligheter. I stället tror vi att klimatsmarta bränslen, ökat bildelande och självkörande fordon kan bana väg för ett samhälle som förenar ökad mobilitet med minskade klimatutsläpp.

Moderaterna är tydliga med att vi vill se att en Östlig förbindelse byggs. Färdigställandet av ringleden runt Stockholm är en av många viktiga infrastrukturåtgärder för att säkra jobb och tillväxt i Sverige, men Socialdemokraterna är tyvärr anmärkningsvärt tysta i frågan.

Viktiga historiska beslut gällande infrastrukturinvesteringar i huvudstadsregionen har många gånger skett över blockgränserna. En komplett ringled som trafikeras av elbilar och biogasbussar är en del av Moderaternas vision för framtidens huvudstad. Socialdemokraterna måste släppa sitt beroende av Miljöpartiet, annars riskerar ett historiskt tillfälle för att åstadkomma en Östlig förbindelse att gå om intet.

DN Debatt. 27 december 2016

Debattartikeln
Trafikborgarrådet Daniel Helldén
”Östlig led i Stockholm omöjligt med klimatmål” 

Repliker:
Anna König Jerlmyr (M) och Jessica Rosencrantz (M)
”Stockholm behöver en komplett ringled” 

Konsulten Fredrik Vildö:
”Klimatet inget argument mot Östlig förbindelse”

Professor emeritus Roland Andersson:
”Låt oberoende experter göra en samhällsekonomisk analys”

Naturskyddsföreningen:
 ”Planera inte för mer biltrafik”

Slutreplik från Daniel Helldén (MP):
”Ohederliga argument för Östlig förbindelse”

Läs fler artiklar på DN Debatt

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.