Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-21 21:14 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/repliker/storre-problem-att-utbildningar-inte-fokuserar-pa-hallbarhet/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Repliker

”Större problem att utbildningar inte fokuserar på hållbarhet”

REPLIK DN DEBATT 29/10. Vi håller med de 18 forskarna om att svenska lärosäten måste agera kraftfullt i enlighet med forskningen om klimatförändringarna. Men ett större problem är att många lärosäten saknar välfungerande processer för att se till att studenter som utbildas kommer kunna verka för en hållbar utveckling, skriver sex medarbetare vid Linköpings universitet.

18 forskare skriver att svenska lärosäten måste bli bättre på att ta sin egen forskning om klimatförändringar på allvar genom att kraftfullt agera i enlighet med den. Om de inte gör det, menar artikelförfattarna, riskerar de på sikt förtroendet för sin egen forskning. Vi håller med om detta, och vi håller med om att våra lärosäten bör se över sina resor, campus och ekonomiska placeringar. 

Vi menar dock att artikelförfattarna missar universitetens kärnverksamhet, det vill säga forskning och utbildning och att det är genom förändringar i kärnverksamheten som den stora potentialen att hantera klimatomställningen finns.

Både utbildning och forskning bör ha som sitt yttersta syfte att främja en hållbar utveckling. Detta är inskrivet i högskolelagens första kapitel. Den senaste utvärderingen av lärosätenas arbete med att främja en hållbar utveckling som gjordes av universitetskanslersämbetet 2017 fokuserade just på utbildning. Tre fjärdedelar av landets lärosäten saknade då välfungerande processer för att se till att studenter som utbildas kommer kunna verka för en hållbar utveckling. 

Det här är ett ännu större problem än resande och mat på campus, men ett tecken på samma grundläggande problem: lärosätena tar inte på allvar till sig konsekvenserna av den forskning som bedrivs om klimatförändringar och vad som krävs av dem vi utbildar när de kommer ut i arbetslivet.

Vi skulle inte ta ett oljebolags klimatomställningsambitioner på allvar om deras handlingsplan främst handlade om sopsortering och resande, men affärsmodellen fortsatt var att utvinna olja. Om bolaget däremot skulle lägga om hela sin affärsmodell till att bygga vind- och solkraftverk skulle vi kanske anse att de verkar mena allvar. 

På motsvarande sätt behöver lärosätena visa att man på allvar vill främja en hållbar utveckling genom de utbildningar man ger, och ha som främsta mål med sina utbildningar att studenter ska förberedas för att kunna bidra till en hållbar framtid. Det här kan innebära att utbildningarnas mål baseras på de kompetenser som behövs för att lösa hållbarhetsutmaningarna i Agenda 2030, och att ämnesinnehållet i utbildningarna bestäms därefter. 

Utbildningarna bör utvärderas med avseende på i vilken omfattning studenter har förmåga och vilja att agera för att lösa samhällets hållbarhetsproblem. Vi måste inse att det här ställer omfattande krav på förändring av lärosätenas utbildningsverksamhet. Lärare och studenter behöver utbildas i att tänka annorlunda, våga mer, och samarbeta över disciplinära gränser. Studentföreningar och arbetsgivare som vill lösa våra stora hållbarhetsutmaningar måste bjudas in att forma framtidens utbildningar. Och lärosätena måste på allvar våga ta det ansvar det innebär att verka för en hållbar utveckling.

DN Debatt.29 oktober 2018

Debattartikel

18 forskare vid åtta svenska lärosäten:
”Universiteten måste själva börja klimatomställningen”

Repliker

Sigbritt Karlsson, rektor, KTH och Göran Finnveden, vicerektor för hållbar utveckling, KTH:
”KTH måste göra mer för klimatomställningen”

Fyra forskare vid Centrum för Miljö- och naturresursekonomi i Umeå:
”De föreslagna klimatåtgärderna saknar vetenskaplig förankring”

Sex medarbetare vid Linköpings universitet:
”Större problem att utbildningar inte fokuserar på hållbarhet”

Slutreplik 18 forskare vid åtta svenska lärosäten:
”Minska utsläppen utan att vänta på styrning uppifrån”

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.