Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-21 21:54 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/repliker/tidigare-betyg-ger-inte-battre-studieresultat/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Repliker

”Tidigare betyg ger inte bättre studieresultat”

REPLIK DN DEBATT 13/6. Kanske hör det till i rådande samhällsklimat att förslag som andas tuffa tag automatiskt måste finnas med i politiska utspel. Men det finns i stort sett ingenting som visar att tidigare betyg, ordningsomdömen och fler nationella prov skulle vara lösningar på skolans utmaningar, skriver Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Lärarförbundet.

Alliansen varvar gammal känd politik med några nya bra och mindre bra skolpolitiska förslag. 

Det är inte tidigare betyg som ger lärare mer tid för undervisning. Tidigare betyg ger heller inte mer stöd till de elever som har det svårt. Det är bristen på möjligheten att sätta in stöd som är svagheten i svensk skola i dag.

Det finns inget vetenskapligt stöd för att tidigare betyg ger bättre studieresultat. Stödet för tidigare betyg är också lågt inom lärarkåren. Till detta kommer att endast behöriga lärare får sätta betyg. Med nuvarande lärarbrist leder det till att ytterligare börda läggs på redan tungt arbetsbelastade lärare.

Det finns studier som visar att yngre barn har svårt att skilja betyget från sin person och har svårt att förstå att det gäller deras prestation. Därför är det klokare att hålla fast vid dagens ordning med betyg först från årskurs 6.

Positivt är att Alliansen vill avlasta lärarkåren genom fler administrativa lärarassistenter och andra yrkeskategorier, så att lärarna kan fokusera på undervisning och lärande. All avlastning för ett mer attraktivt läraryrke och en rimligare arbetsbelastning är välkommet när bristen på behöriga lärare redan är skriande och dessutom hotar växa enligt Skolverkets prognoser.

Men lika viktigt som avlastande personal vore att få skarpa förslag på att minska och ta bort administrativa krav på uppföljning och rapportering som finns i skolan i dag. Var är Alliansens förslag för att rensa bort onödig administration?

Alliansen lägger i stället förslag som ökar den administrativa bördan och riskerar spä på lärarbristen. Ordningsomdömen och tidigare betyg medför mer administration och förslaget om fler undervisningstimmar leder ofrånkomligen till frågan om vilka lärare som ska utföra alla de nya timmarna? Lärarbristen är ett faktum som man inte kan borste från.

Även förslaget om att omvandla förskoleklassen till årskurs 1 riskerar att få som konsekvens en ökad lärarbrist. Så sent som vid årsskiftet infördes 10-årig skolplikt när förskoleklassen blev obligatorisk. Där kan förskollärare och grundskolelärare arbeta sida vid sida, men Alliansens förslag kan inte förstås på annat sätt än att förskollärarna inte skulle vara behöriga i den nya årskurs 1. Ökad lärarbrist är därmed den enda säkra effekten av förslaget.

Alliansen har goda ambitioner om att stärka studie- och yrkesvägledningen och att ge lärarutbildningen en starkare forskningsanknytning. Tyvärr skyms dessa av de mindre väl genomtänkta förslagen.

Den största skolpolitiska utmaningen i dag är att skapa ett attraktivt läraryrke som lockar duktiga unga människor att vilja satsa på en lärarkarriär. Det in sin tur kräver bättre löner, karriärmöjligheter och en rimlig arbetsbelastning. Här är det tunt med förslag från Alliansen. Mina medlemmar förväntar sig mer för att öka läraryrkets status, stärka likvärdigheten och långsiktigt komma tillrätta med såväl den växande lärarbristen som en skola som drar isär.

DN Debatt.13 juni 2018

Debattartikel

Alliansens partiledare:
”Vi vill ha tioårig skola, fler lärare och ordningsbetyg”

Repliker

Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Lärarförbundet:
”Tidigare betyg ger inte bättre studieresultat”

Anna Ekström (S), gymnasie- och kunskapslyftsminister:
”Sluta klamra er fast vid marknadsstyrningen av skolan”

Läs fler artiklar på DN Debatt.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.