Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Repliker

”Vi löser inte klimatfrågan genom att förbjuda reklam”

Tännsjö skriver att reklamen förvridit det mediala landskapet och utvecklingen av etermedia (DN Debatt 30/11). Sanningen är att det är precis tvärtom, skriver Anders Ericson, Sveriges annonsörer.

I dag startar den ack så viktiga klimatkonferensen i Paris. Då passar Torbjörn Tännsjö på att skriva om den för honom så förhatliga reklamen.

Tännsjö vill att vi i fortsättningen ska slippa att konfronteras med reklam och hävdar att vi därmed kommer att leva våra liv betydligt lyckligare än i dag.

Han skriver också att kritiken mot reklam i det närmaste är obefintlig och att anledningen till detta är att medierna – och då främst de borgliga – är så beroende av dessa reklamintäkter.

En mer framstegsvänlig syn på saken är att en stor majoritet av världens befolkning bejakar just demokrati, yttrandefrihet, fria medier och fri företagsamhet. Denna fria företagsamhet är i själva verket en viktig del för att vi ska lyckas med konststycket att lösa klimatfrågan.

Tännsjö skriver att reklamen förvridit det mediala landskapet och utvecklingen av etermedia. Sanningen är att det är precis tvärt om. Tännsjö vill motarbeta fria medier och dess mångfald. Utan annonsörernas stöd skulle vare sig papperstidningar, merparten av våra radio- och tv-kanaler, Google eller Facebook kunna existera.

Vi skulle i alla lägen tvingas att förlita oss på Socialstyrelsen, Konsumentverket och SVT. Eller vilka nya myndigheter Torbjörn Tännsjö än skulle behöva inrätta för att sprida den enda sanningen.

Att reklam i sig inte ifrågasätts så ofta beror helt enkelt på att de flesta människor vill ha den kvar. Man förstår tack och lov – till skillnad från Tännsjö – att den behövs och har en funktion att fylla. Däremot ifrågasätts ofta själva innehållet. Ofta med rätta.

Därför har näringslivet tidigare skapat Reklamombudsmannen. En fristående stiftelse dit allmänheten kan anmäla reklam som man anser vara missvisande eller stötande. Detta utöver den rådande lagstiftningen.

Få människor vill leva i samhällen som vilar på statlig kontroll av medier och inskränkningar av yttrandefriheten. Yttrandefrihet för såväl människor som för företag. Fritt tänkande och fria medier går hand i hand. Här utgör reklam ett viktigt smörjmedel. Att marknadsekonomin visat sig vida överlägsen planekonomin borde även en gammal vänsterpartist som Torbjörn Tännsjö vid det här laget ha insett.

Världen behöver nya, rena och energisnåla lösningar inom snart sagt alla områden. Så fort det bara går. Om Torbjörn Tännsjö tror att detta kommer att hända enbart inom ramen för en statlig byråkrati, utan inblandning av ett fritt och kreativt näringsliv, är han fullständigt ute och cyklar.

Dessutom verkar Tännsjö hysa ett slags förakt mot oss medborgare och konsumenter. De allra flesta av oss vill ha allsidig information och kunna välja mellan olika erbjudanden och uppfattningar. Oavsett om det handlar om reklam eller subjektiva politiska budskap.

Nej, vakna upp Torbjörn Tännsjö – framtiden finns någon helt annanstans.

DN Debatt. 30 november 2015

Debattartikel
Torbjörn Tännsjö, professor i praktisk filosofi:
”Reklamen är skadlig för samhället och klimatet”

Repliker
Anders Ericson, Sveriges annonsörer:
”Vi löser inte klimatfrågan genom att förbjuda reklam” 
Göran Swahn, reklamrådgivare:
”Emotionell reklam driver på innovationstakten”
Jasenko Selimovic, Europaparlamentariker (L):
”Vi behöver tillväxt för att nå klimatmålen”
Håkan Olofsson, varumärkesstrateg:
”Att köpa nytt är ofta att bli klimatvänligare” 

Läs fler artiklar på DN Debatt.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.