Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-27 22:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/sa-kan-skolbetygen-bli-mer-rattvisa/

DN Debatt

DN Debatt. ”Så kan skolbetygen bli mer rättvisa”

Betygsinflation och olikvärdig betygssättning måste motverkas då de urholkar betygssystemets trovärdighet, leder till orättvis betygssättning och i förlängningen till ett orättvist urvalssystem, skriver Jörgen Tholin.
Betygsinflation och olikvärdig betygssättning måste motverkas då de urholkar betygssystemets trovärdighet, leder till orättvis betygssättning och i förlängningen till ett orättvist urvalssystem, skriver Jörgen Tholin. Foto: Anders Wiklund/TT

DN DEBATT 17/8.

Regeringens utredare Jörgen Tholin: inför ämnesbetyg i gymnasiet, kompensatorisk betygssättning och ytterligare ett underkänt betyg.

Jag föreslår i dag i mitt betänkande ett antal förändringar av betygssystemet. Jag lyfter även fram några insatser som kan motverka betygsinflation och olikvärdig betygssättning.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in