Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-22 19:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/sa-ska-kunden-skyddas-mot-en-aggressiv-finansbransch/

DN Debatt

DN Debatt. ”Så ska kunden skyddas mot en aggressiv finansbransch”

Skärpt ton mot finansföretagen. Aggressiv marknadsföring tänjer på gränserna för vad som är acceptabelt. Ett exempel är finansföretag som säljer dyra krediter via telefoner eller internet. Vi vidtar därför nu ett flertal åtgärder för att stärka konsumenternas ställning, bland annat vill vi undersöka om det går att ytterligare öka skyddet vid telefonköp. Vi ser också över lagstiftningen för SMS-låneföretagen och om förbudet för investeringsrådgivare att ta emot provision bör utvidgas till fler aktörer, till exempel försäkringsförmedlare, skriver Peter Norman och Birgitta Ohlsson.
Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in