Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-10-24 00:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/skippa-iden-om-likvardiga-betyg-i-grundskolan/

DN Debatt

DN Debatt. ”Skippa idén om likvärdiga betyg i grundskolan”

Om kravet på likvärdiga betyg, och betyg som urvalsinstrument, i grundskolan togs bort skulle lärarna kunna ägna sig åt det som är viktigast: att undervisa och hjälpa eleverna att utvecklas, skriver artikelförfattarna.
Om kravet på likvärdiga betyg, och betyg som urvalsinstrument, i grundskolan togs bort skulle lärarna kunna ägna sig åt det som är viktigast: att undervisa och hjälpa eleverna att utvecklas, skriver artikelförfattarna. Foto: Jessica Gow/TT

DN DEBATT 25/7. I Sverige lägger vi väldigt mycket tid och pengar på grundskolebetygen, trots att dessa bara är viktiga för ett fåtal elever. I stället borde fokus ligga på gymnasieskolan, där urvalssituationen till högskoleutbildningar är avgörande för en betydligt större andel av eleverna, skriver Alli Klapp, docent i pedagogik, och Anders Jönsson, professor i didaktik.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in