Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-17 00:06

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/skippa-iden-om-likvardiga-betyg-i-grundskolan/

DN DEBATT

DN Debatt. ”Skippa idén om likvärdiga betyg i grundskolan”

Om kravet på likvärdiga betyg, och betyg som urvalsinstrument, i grundskolan togs bort skulle lärarna kunna ägna sig åt det som är viktigast: att undervisa och hjälpa eleverna att utvecklas, skriver artikelförfattarna.
Om kravet på likvärdiga betyg, och betyg som urvalsinstrument, i grundskolan togs bort skulle lärarna kunna ägna sig åt det som är viktigast: att undervisa och hjälpa eleverna att utvecklas, skriver artikelförfattarna. Foto: Jessica Gow/TT

DN DEBATT 25/7. I Sverige lägger vi väldigt mycket tid och pengar på grundskolebetygen, trots att dessa bara är viktiga för ett fåtal elever. I stället borde fokus ligga på gymnasieskolan, där urvalssituationen till högskoleutbildningar är avgörande för en betydligt större andel av eleverna, skriver Alli Klapp, docent i pedagogik, och Anders Jönsson, professor i didaktik.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in