Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-15 14:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/skolans-betygssystem-saknar-vetenskaplig-grund/

DN Debatt

DN Debatt. ”Skolans betygssystem saknar vetenskaplig grund”

Skolverket presenterade i tisdags en utvärdering av betyg i årskurs 6. Inte oväntat fann man att betyg har olika effekter på olika elevgrupper och att redan högpresterande elever är de som gynnas mest av tidiga betyg, skriver artikelförfattarna.
Skolverket presenterade i tisdags en utvärdering av betyg i årskurs 6. Inte oväntat fann man att betyg har olika effekter på olika elevgrupper och att redan högpresterande elever är de som gynnas mest av tidiga betyg, skriver artikelförfattarna. Bild: Jessica Gow TT

Inte i något av de 16 länder vi studerat på uppdrag av Skolverket finns ett betygssystem byggt på vetenskap. Vi förstår att det skulle vara impopulärt att byta betygssystem nu. Det finns dock goda argument för att bland annat ändra betygsskalan och införa flera betygssteg för underkänt, skriver forskarna Christian Lundahl och Magnus Hultén.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in