Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-10-24 00:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/skolans-overdrivna-fokus-pa-individen-har-varit-destruktivt/

DN Debatt

DN Debatt. ”Skolans överdrivna fokus på individen har varit destruktivt”

Om införandet av folkskolan år 1842 tog sin avstamp i en idé om att utbilda den breda massan för samhällets bästa har dagens skola förändrats i syfte att bli till en arena för individens självförverkligande, skriver Isak Skogstad. Bilden från Klara folkskola 1962.
Om införandet av folkskolan år 1842 tog sin avstamp i en idé om att utbilda den breda massan för samhällets bästa har dagens skola förändrats i syfte att bli till en arena för individens självförverkligande, skriver Isak Skogstad. Bilden från Klara folkskola 1962. Foto: Pressens Bild, TT

DN DEBATT 13/10. De senaste decenniernas överdrivna tilltro till individualisering i skolsammanhang har varit destruktiv. Skolan är helt enkelt till sin natur en kollektivistisk institution och förtjänar att behandlas därefter. För mig som liberalt sinnad har det självfallet tagit emot att inse detta, skriver gymnasieläraren Isak Skogstad.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in