Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-20 11:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/skolverket-tolkar-pisa-fel-likvardigheten-inte-forsamrad/

DN Debatt

DN Debatt. ”Skolverket tolkar Pisa fel –likvärdigheten inte försämrad”

De ökade resultatskillnaderna mellan skolor förklaras framför allt av förändringar i elevsammansättningen, inte av större skillnader i skolkvalitet, skriver artikelförfattaren. Bild: Anna-Lena Mattsson

Skolors socioekonomiska sammansättning har fått större betydelse för elevers resultat enligt Skolverkets analys av Pisaundersökningen. Men den tar inte hänsyn till att elevsammansättningen har förändrats. Gör man det är det inte mycket som tyder på att bakgrundens betydelse för kunskaperna har ökat, skriver Gabriel Heller Sahlgren.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in