Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-10-26 03:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/stillasittande-i-skolan-ger-ohalsa-och-daliga-resultat/

Hälsa

Hälsa. ”Stillasittande i skolan ger ohälsa och dåliga resultat”

Skolan förfogar över en infrastruktur med unik möjlighet att främja rörelse – pedagoger som förebilder och instruktörer, en fysisk miljö som kan anpassas och ett regelstyrt ramverk för verksamheten. Och kompisar att ha roligt tillsammans med, skriver artikelförfattarna.
Skolan förfogar över en infrastruktur med unik möjlighet att främja rörelse – pedagoger som förebilder och instruktörer, en fysisk miljö som kan anpassas och ett regelstyrt ramverk för verksamheten. Och kompisar att ha roligt tillsammans med, skriver artikelförfattarna. Foto: Hasse Holmberg TT

Svenska elever är mest stillasittande i Norden. Samtidigt duggar larmrapporter tätt kring ungas hälsa och utveckling. Ökad fysisk aktivitet är ingen universallösning, men otvetydigt en del av svaret på dessa problem. Vi föreslår därför ett antal evidensbaserade åtgärder, skriver forskarna Cecilia Magnusson och Daniel Berglind.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in