Mats Svegfors ambitiösa genomgång av SvD och DN perioden 1992–2012 (DN Debatt 10/2) bevisar egentligen bara en sak: att han kan räkna. Men i sin slutsats om kvalitetsjournalistikens förfall missar han en liten detalj - eller två: den digitala revolutionen samt läsarnas förändrade medievanor, skriver SvD-cheferna Lena K Samuelsson och Fredric Karén.

DIGITAL PRENUMERATION
Gratis året ut – läs DN, Expressen och mer!
Alla artiklar på DN.se ingår. Dessutom: Expressen och över 40 lokala nyhetssajter! Gratis till 31 december, sen halva priset i ett helt år (endast 99 kr/mån). Därefter ord. pris 199 kr/mån. Ingen bindningstid. Se allt innehåll här.
Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.