Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-20 01:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/svenska-elever-ar-for-daligt-rustade-mot-falska-nyheter/

DN Debatt

DN Debatt. ”Svenska elever är för dåligt ­­rustade mot falska nyheter”

Återupprätta faktakunskapens centrala roll, återinför fackgranskade läromedel, och ge tydligare riktlinjer för lärare och elever när det gäller kursinnehåll och kursmål! skriver Åsa Wikforss.
Återupprätta faktakunskapens centrala roll, återinför fackgranskade läromedel, och ge tydligare riktlinjer för lärare och elever när det gäller kursinnehåll och kursmål! skriver Åsa Wikforss. Bild: Jessica Gow/TT

En skola som hela tiden uppmuntrar elever att vara kritiska och ”tänka själva”, men samtidigt nedvärderar betydelsen av faktakunskaper är farlig: Den uppmuntrar till rent tyckande, av just det slag som florerar på sociala medier. Så här kan det inte få fortsätta. Återupprätta faktakunskapens centrala roll, skriver Åsa Wikforss, professor i filosofi.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in