Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-01-17 18:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/tveksamt-om-kunskapsskolan-leder-till-mer-kunskaper/

DN DEBATT

DN Debatt. ”Tveksamt om ’kunskapsskolan’ leder till mer kunskaper”

Nu har det gått tre decennier med ett tydligt kunskapsfokus i skolan. Paradoxalt nog ser vi hur kunskapsresultaten mätt i termer av internationella kunskapsmätningar har gått ned, skriver artikelförfattarna.
Nu har det gått tre decennier med ett tydligt kunskapsfokus i skolan. Paradoxalt nog ser vi hur kunskapsresultaten mätt i termer av internationella kunskapsmätningar har gått ned, skriver artikelförfattarna. Foto: Michael Probst/TT

DN DEBATT 30/9. Ju mer vi fokuserat på skolans resultat, desto sämre har det gått. Mycket bottnar i brist på tillit till lärare. De görs ansvariga för resultaten utan att ha möjlighet att med kollegor definiera och problematisera elevernas kunskapsutveckling. Det är dags att se över ”kunskapsskolan” som system, inte bara dess styrdokument, skriver forskarna Magnus Hultén och Christian Lundahl.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in