Den betydande investering som gjorts i servicekontor berör inte bara Försäkringskassans kunder. Den har vuxit till en nationell angelägenhet som nu riskerar att gå i stöpet genom ett ensidigt och kortsiktigt beslut. Vad som går förlorat är möjligheten att erbjuda en bättre och samordnad myndighetsservice till lägre kostnad. Det är nu hög tid för förvaltningsminister Stefan Attefall (KD) att formulera regeringens samlade strategi för det statliga kontorsnätet, skriver Martin Fransson och Johan Quist på Centrum för tjänsteforskning i en replik.
DIGITAL PRENUMERATION
Läs gratis fram till midsommarafton.
Alla artiklar gratis fram till 23 juni, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Därefter ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online.
Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.