Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-31 21:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/vardegrundsdoktrinen-i-svensk-skola-ar-ohallbar/

DN Debatt

DN Debatt. ”Värdegrundsdoktrinen i svensk skola är ohållbar”

Genom vilket magiskt knep utbildningsväsenden i Sverige eller Europa ska lyckas med konststycket att enbart identifiera sig med dessa goda värden och förmedla dem till unga skolelever förblir en gåta. När blev europeisk politisk kultur och historia så ensidigt god, ren och idyllisk? skriver Peter Strandbrink.
Genom vilket magiskt knep utbildningsväsenden i Sverige eller Europa ska lyckas med konststycket att enbart identifiera sig med dessa goda värden och förmedla dem till unga skolelever förblir en gåta. När blev europeisk politisk kultur och historia så ensidigt god, ren och idyllisk? skriver Peter Strandbrink. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Stor vikt läggs vid att skolan ska överföra goda värderingar till eleverna. Detta arbete ses som lösningen på alla upptänkliga sociala, politiska och moraliska problem. Men denna syn på värdegrundens betydelse är ogenomtänkt, orealistisk och möjligen katastrofal för den liberala demokratin, skriver Peter Strandbrink, docent i statsvetenskap.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in