Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

DN Debatt

”Vi ska inte damma av den gamla studentexamen”

Vi behöver en ny studentexamen för att kontrollera att lärarna uppfyller gymnasieskolans mål. Den ska användas för att ta reda på om en enskild lärare, skola eller reform är framgångsrik eller inte, skriver läraren Helena von Schantz i ett svar till statsvetaren Olof Petersson (DN Debatt 12/7).

I replikerna på mitt upprop för en ny studentexamen (DN Debatt 12/6) har blicken fastnat i backspegeln. Olof Petersson (DN Debatt 12/7) beskärmar sig över att jag inte vet vad ungliberalerna yttrade om studentexamen på 60-talet och tar den kunskapsluckan som intäkt för att lärarutbildningen behöver förbättras.

DN:s ledarredaktion påstår att den skolpolitiska debattens förbannelse är att alla inlägg tolkas med utgångspunkt: ”Var det bättre förr?” (13/6). Båda reaktionerna är symptom på den sjuka som uppstått ur bristen på kontroll i skolan. Utan tillförlitligt faktaunderlag är man hänvisad till diskussioner om vem som har rätt och huruvida det var bättre förr.

Peterssons replik behandlar inte sakfrågan. Han ifrågasätter i stället det rimliga i att ge Olof Palme ansvar för avskaffandet av studentexamen. Palme var inte utbildningsminister när beslutet togs, det är sant. Men han var med i gymnasieutredningen, en frontfigur i tidens skoldebatt och sin tids främsta skolpolitiska visionär. Oavsett om den tidens liberaler applåderade eller inte, förtjänar Palme ledarstaven. Men min artikel handlade inte om det förflutna. Fokus för den var behovet av en studentexamen här och nu.

Under Almedalsveckan lyssnade jag på många politiker och forskare som argumenterade om skolan. Den gemensamma nämnaren var samma lärarförakt som kryper fram i Peterssons artikel. Alla visste på vilket sätt vi lärare borde skärpa oss.

På 90-talet föste man bort oss från katedern och låste fast oss i våra arbetsrum. I dag är frälsningsorden lärartäthet, IKT och coachning. Alla uppmaningar ges i bästa välvilja. Det finns inget parti och ingen forskare som vill annat än att skolan ska vara bra. Ändå vet vi med facit i hand att många av de order vi fått har varit kontraproduktiva.

Dessutom kan även goda råd bli dyra. Detaljreglering när det gäller medel och metoder kräver nämligen lydnad och med lydnad försvinner ansvarstagande, kreativitet och flexibilitet – själva förutsättningarna för excellens och trivsel i yrkesutövningen.

Det är inte bara detaljstyrningen av lärarna som vill väl men leder fel. Även skolreformerna är grundade i goda avsikter. Ändå ledde den nya lärarutbildningen till sämre lärare, språkreformen till sämre språkkunskaper och gymnasiereformen till ökad snedrekrytering. Det hade inte behövt gå så.

Det går alldeles utmärkt att ta reda på vad våra barn lär sig i skolan. Det går också att ta reda på om en enskild lärare, skola eller reform är framgångsrik eller inte. Det går och det behöver göras. Men det innebär inte att vi ska damma av vår gamla studentexamen. Eftersom vi som enda land har avskaffat studentexamen är vi fria att forma en ny enligt moderna förutsättningar och behov. En som är bättre än den finska och överlägsen den vi en gång avskaffade. En examen som ger eleverna rättssäkerhet och som kompletterar avgångsbetygen. En examen som kontrollerar måluppfyllelsen i skolan - lärare för lärare, skola för skola, reform för reform.

Skolpolitiken är i likhet med vägen till helvetet kantad av goda intentioner – vilket parti som än håller i rodret. Därför behöver vi karta och kompass i form av en studentexamen. En välkommen effekt blir att vi slipper pajkastningen och sidospåren i skoldebatten. Men viktigast av allt är att vi lärare slipper klåfingrigheten och istället bedöms efter måluppfyllelse. Bara då kan läraryrket återupprättas och lärarföraktet förpassas till Olof Peterssons domän – historieböckerna och arkiven.

 

Helena von Schantz

Utvecklingsledare och lärare vid Djäkneparksskolan i Norrköping

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.