Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Bokrecensioner

Martin Olczak (text) Anna Sandler (bild): ”Trolldom i Gamla Stan”,

Den riktigt spännande slutuppgörelsen i ”Häxor i tunnelbanan” sker i gångarna kring Hötorgets t-bana.
Den riktigt spännande slutuppgörelsen i ”Häxor i tunnelbanan” sker i gångarna kring Hötorgets t-bana.
Litteraturrecension

Skribent: Martin Olczak (text) Anna Sandler (bild)

Titel: ”Trolldom i Gamla Stan”, ”Vålnader på Vasaskeppet”, ”Varulvar i Storkyrkan” och ”Häxor i tunnelbanan”

Utgiven av: Rabén & Sjögren. Målgrupp: 6–9 år

Snark. Vid en första titt verkar Martin Olczaks och Anna Sandlers ”Jakten på Jack” vara ännu en bokserie för barn där den traditionella monsterparken betas av, en bok i taget: ”Häxor i tunnelbanan”, ”Varulvar i Storkyrkan” och så vidare.

Men serien om den föräldralöse pojken Jack är något annat, dels är monstren och varelserna genomgående svenska – här kryllar det av vättar, vittror och svartalver förutom häxorna och varulvarna som får pryda omslagen. Bokserier som Axels monsterjakt och Nelly Rapp har även utsocknes mumier, zombier och vampyrer, och till skillnad från liknande böcker har ”Jakten på Jack” inga avslutade äventyr, en sammanhängande intrig löper genom serien, vilket bryter mot den stela formen, ett monster – en bok.

I fyra böcker söker tioårige Jack efter sina försvunna föräldrar i en stad där magiska varelser lurar i varje hörn. Alla söker de trolldomsboken som Jack lagt vantarna på, med hjälp av sin hårdrocksälskande moster Betty och vätten Rurik.

I Anna Sandlers detaljrika illustrationer anar man mystiska figurer i bakgrunden – en skugga i en port, ett par ögon som kikar från en soptunna. Illustrationerna i blyerts har något skevt och kantigt över sig, de verkar tecknade av ett oerhört begåvat barn, snarare än av en vuxen.

Jack är en modern Nils Holgersson som färdas genom Stockholm i stället för Sverige, som färdmedel är gåsen Akka ersatt av en flygande motorcykel. Monstren och de mytiska varelserna fungerar som ett slags guider som skrämmer och undervisar på samma gång, på Vasaskeppet finns skelett och varulvar med sylvassa klor, i Bergianska trädgården lurar Trädgårdens väktare, en mordisk köttätande växt. Det är actionpedagogik av finaste märke, på ett diskret vis får läsaren lära sig bland annat att Vasaskeppet sjönk på bara ett par minuter.

”Jakten på Jack” är en blandning av turistbroschyr och barnbok. Jack besöker bland annat Gröna Lund, Storkyrkan och Vitabergsparken man får till och med veta vilken buss som är lämpligast att ta till Botaniska trädgården.

Som turistbroschyr ska den dock tas med en rejäl nypa salt. Det finns till exempel sannolikt inte en hemlig grotta vid Nytorget som öppnas när man lägger handen på klippan och säger: ”Ära åt dvärgarna. Nu och för evigt.”

Böcker för 6–9 åringar har tidigare ofta varit torftigt realistiska. ”Jakten på Jack”, med sin kombination av humor och spänning, är en del i en välkommen trend med mer dramatiska historier för 6–9-åringar – där bland annat Jo Salmsons fantasy­serier om Tam Tiggarpojken och Häxfolket ingår.

Jack själv är stundtals påfrestande kavat och reagerar på alla faror med gott humör och utrop som ”Äsch, inga vålnader kan styra oss!”, men hans färgstarka sidekicks lyfter böckerna. I slutuppgörelsen i gångarna kring Hötorgets t-bana blir det spännande på riktigt när ”häxornas slavar” ska befrias.

”Jakten på Jack” kommer inte att hamna i topp på kritikernas årsbästalistor i december, men det är perfekta böcker att sätta i händerna på sjuåringen som kämpar med läsningen och vill ha en snabbverkande brygd av skräck, skämt och snabba vändningar för att inte tröttna.