Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-16 02:38 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/dn-bok/helena-lindblad-smita-jain-ar-en-fartig-och-kul-bekantskap-som-berattar-om-livet-i-det-urbana-indien/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Böcker

Helena Lindblad: ”Smita Jain är en fartig och kul bekantskap som berättar om livet i det urbana Indien”

Strosar runt i en liten bokhandel i den sydindiska hamnstaden Cochin på jakt efter strandläsning. En illrosa pocket med titeln ”Piggies on the railway” sticker ut på hyllan bland indiska författare. Den visar sig vara en fartig och glatt snuskig kombination av chick lit och crime som utspelar sig i filmvärlden i Mumbai.

Författaren Smita Jain – en före detta finansanalytiker som sadlat om till författare – slog igenom 2008 med ”Kkrishnaa’s Konfessions”, en fräck rip off på Bridget Jones-böckerna som kretsar kring en ung manusförfattare i tv-branschen. En värld som Smita Jain känner väl till efter att ha jobbat som manusförfattare till ett otal tv-serier och såpor under flera år.

Med sin andra bok ”Piggies on the railway” (kom ut i Indien i början av förra året) provar Jain en lite äventyrligare hjältinna som är betydligt mer udda för genren. Hon heter Kasthuri Kumar, en ”förtidspensionerad” kvinnlig militärpolis på 28 år som tröttnat på att fajtas med naxaliter, de maoistiska rebellerna på vischan i norra Indien, och sadlat om till att bli privatdeckare i hjärtat av jättestaden Mumbai. Dessutom är hon singel, bor ensam i en lägenhet i Bombay och är en svårt fashiontokig partyprinsessa när andan faller på.

”Piggies on the railway” börjar med att demonproducenten Kaustav Kapoor vandrar in på hennes sunkiga detektivbyrå, som hon delar med en whiskeytokig spådam. Han ber Kasthuri att ta rätt på en filmstjärna som just försvunnit från inspelningen av en ny storfilm.

Det är förstås tänkt att boken ska bli den första i en serie, och varför inte? Kasthuri Kumar är en kul bekantskap. Liksom Smita Jain. Hennes språk spritter av energi, hon har en bra förmåga att beskriva dråpliga situationer och Kasthuris öden och äventyr bland filmmoguler, intriganta stjärnor och arroganta filmarbetare ger mersmak.

Miljöerna är också fantastiskt väl beskrivna. Man får en bild av Mumbai som en vibrerande, trendig och spännande storstad, i skarp kontrast mot de betydligt vanligare skildringarna av staden som enda stor problematisk och våldsam jätteslum, som i bästsäljaren ”Shantaram” som många Indienresenärer fortfarande kånkar runt på.

Jains författarskap ger också en tydlig vink om hur åtminstone delar av det indiska klassamhället, kulturen, de järnhårda traditionerna kring relationer och framför allt kanske maktbalansen mellan könen är på väg att moderniseras i en rasande takt.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.