Barn- och ungdomsböcker
Johan Egerkrans
”Nordiska gudar”
B Wahlströms, 158 sidor

”Alla tiders dinosaurier”
B Wahlströms, 63 sidor

Foto: Illustratören och författaren Johan Egerkrans är aktuell med två böcker vars områden han även tidigare behandlat i bokform, dinosaurier och nordiska myter. Båda böckerna visar vilken både lyhörd och begåvad illustratör han är. Lyhörd för inspirationskällorna men samtidigt med ett allt starkare personligt uttryck. Och det imponerar.

Det nordiska är just nu verkligen i ropet både på tv och tallriken, såväl som i bokformatet. Neil Gaiman kom exempelvis nyligen ut med sin ”Norse mythology” och under våren har tv-serien baserad på hans roman, ”Amerikanska gudar” premiär.  Självaste Oden spelar ju en inte alls så liten roll i den boken, utan att nu spoila för mycket. Att ge ut en bok om nordiska gudar kan tyckas vara perfekt timing.

Johan Egerkrans har arbetat i flera år med sin ”Nordiska gudar” och resultatet är enastående bra. Illustrationerna är så häpnadsväckande vackra, klassiskt strama och samtidigt underbart fantasieggande. Koloreringen i sig är så genomtänkt att den helt enkelt måste vara baserad på urgamla växtfärger från svampar, mossa och lavar.

Samtidigt som Egerkrans bilder har ett tydligt DNA från mästare som John Bauer och Arthur Rackham, finns där även en extra Egerkransk dimension i illustrationerna. Traditionellt och modernt helt enkelt. Kanske är det ämnets ödmjukande tyngd som gör att boken känns så genomarbetad. Kanske är det helt enkelt kärleken till ämnet, för hans närbesläktade ”Nordiska väsen” från 2013 är ju lika fantastisk. Det fullständigt osar Augustpris över denna bok.

Men det är inte bara illustrationerna som imponerar, utan även den rent fysiska upplevelsen av att bläddra i en bok av högsta kvalitet. Ett dekorerat rackhamskt linneklotband med monterad färgplansch på omslaget? Kan det bli bättre? Alla bokälskare förtjänar den här omsorgen.

Innehållet då? Han inleder på klassiskt manér med skapelsen och avslutar med Ragnarök och den nya världen. Däremellan presenteras väldigt sakligt och nästan lite fackboksdistanserat asar, vaner, jättar och andra varelser av betydelse, eller bara för att de är roliga att läsa om. Och sådana finns det ju många av i den nordiska mytologin, den ena mer fantastisk än den andra. Men berättelsen om världens tillblivelse slår nog det mesta i fantasifullhet. Man frågar sig som Carl Bildt senast, vad hade de egentligen rökt när de hittade på detta?

”Alla tiders dinosaurier” visar även den upp Egerkrans befriande kreativitet, inte sällan med en humoristisk twist. Fast utan växtfärgerna! Här handlar det i stället om varma, intensiva färgskalor som om det ständigt pågick ett vulkanutbrott någonstans i bakgrunden. Boken är rolig och naturligtvis väldigt nördig med alla sina latinska namn. Egerkrans erbjuder dock en slags hemsnickrad uttalshjälp för de olika arterna, exempelvis tungvrickarna Skan-sorri-opterry-jider och Drädd-nåt-uss. Vid sidan av de färgstarka skräcködlorna får man även lära sig en del om de olika tidsåldrarna Trias, Jura och Krita, och hur klimatet på Jorden såg ut och hur landmassorna gled isär från urkontinenten Pangea. Pedagogiskt och fint är det.

En lite oväntad detalj är att boken sannolikt är den enda på marknaden där dinosauriecelebriteter som Tyrannosaurus rex och Brontosaurus inte finns med. Egerkrans lyfter i stället fram andra spännande arter, en som exempelvis upptäcktes så sent som 2015. Ett av budskapen är också att dinosaurierna faktiskt aldrig dog ut. De är i allra högsta grad levande i form av världens alla fåglar. I rakt nedstigande led från skräcködlorna. Och i dinosauriesläktingen krokodilen, naturligtvis.