Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Bokrecensioner

Lotta Olsson: Handlar det om genus eller samhällssyn?

I söndags, på Eskilstuna bibliotek, avgjorde Svenska Deckarakademin vilka som är Årets deckare. Och själv har jag flera andra favoriter än akademins tio nominerade.

Men det är som med Augustpriserna på måndagen, man ska se dem som kunniga tipslistor.

Alltså läser jag de tre som jag inte hade läst bland Deckarakademins nomineringar: Jens Lapidus ”Sthlm delete”, Anders de la Mottes ”UltiMatum” och Nic Pizzolattos ”Galveston”.

”UltiMatum” fick priset som årets bästa svenska deckare.

Men nej, de här är inte riktigt min sort.

Varför gillar man inte vissa genrer? Jag har aldrig förstått mig på de hårdkokta: dysterkvistiga män som allt har gått åt skogen för, och så träffar de nån brud och blir lite gladare en stund, varpå allt går åt skogen ännu mer. Världen är ond. Poliserna är lika onda som buset.

Ja, jag vet att det är en förenkling, men det är ungefär det jag ser (även om jag blev engagerad i ”UltiMatum”, där Natalie visade sig vara en pigg flicka som gav igen på oväntade sätt).

Jag har länge undrat, väldigt förenklat, om det stundom finns en skillnad som är relaterad till könstillhörighet. Det kanske ligger närmare männen med hårdkokta enslingar som skjuter skarpt medan kvinnorna gärna berättar om känslor och relationer? Ni vet: Camilla Läckberg på ena sidan, Jens Lapidus på den andra.

Men när jag har läst veckans hårdkokta grabbar känner jag mig plötsligt i stället som en optimistisk Hans Rosling. Det handlar ju inte alls om manligt och kvinnligt, det handlar om samhällssyn.

De hårdkokta beskriver ett samhälle där brotten är norm, medan mina hederliga gamla pusseldeckare beskriver ett grundtryggt samhälle. Brotten är avvikelsen.

Det kändes roligare än att läsa utifrån kön. Fast jag gillar faktiskt Jo Nesbø också.

Årets bästa deckare?

Deckarakademins svenska nomineringar var: Ingrid Hedströms ”Måltavla”, Jens Lapidus ”Sthlm delete”, Anders de la Mottes ”UltiMatum”, Katarina Wennstams ”Skymningsflickan” och Joakim Zanders ”Orten”. Priset gick till ”UltiMatum”.

De utländska nominerade var Sharon Boltons ”Små svarta lögner”, Paula Hawkins ”Kvinnan på tåget”, Monica Kristensens ”Kolbarnet”, Nic Pizzolattos ”Galveston” och Karin Slaughters ”De vackraste”. Priset gick till ”Galveston”.

Mina egna favoriter för året finns på blogg.dn.se/boktips.