Unga Sally Rooneys "Samtal med vänner" är en ovanligt smart och uppdaterad kärleksroman. Åsa Beckman läser en irländsk debutant med suveränt språkligt gehör.

Sally Rooney
”Samtal med vänner”
Övers. Klara Lindell
Albert Bonniers förlag, 331 sidor

Ni som tycker att det finns för få smarta och engagerande kärleksromaner – se hit! Nu har nämligen den irländska författaren Sally Rooneys hyllade debut ”Samtal med vänner” kommit på svenska.

Redan innan den gavs ut i Storbritannien tidigare i sommar surrade det runt Rooney. Efter att ha publicerat noveller i olika tidskriften listades The Guardian henne som en av årets intressantaste nykomlingar. Och redaktionen hade helt rätt. Det här är en underhållande och energisk roman nästan helt utan svackor.

Berättaren är den knivskarpa och känslomässigt kontrollerade 21-åriga Frances som läser på universitetet i Dublin. Tillsammans med sin före detta flickvän Bobbi framför hon spokenword-poesi på stans alternativa scener. På en uppläsning träffar de Melissa, en tio år äldre fotograf, som vill skriva en artikel om dem. De blir hembjudna till hennes medelklassinredda radhus där hon bor med sin skådespelande man Nick. Han tillhör de män som är snygga även när de kliver upp ur en pool.

Om man gjort ett begärsschema över denna första middag skulle man se att alla fascineras av alla, men snabbt uppstår en extra laddning mellan Frances och Nick. De får genast en rolig jargong och båda är sådana som vet hur sexiga repliker kan vara.

Några veckor senare tar Frances och Bobbi flyget till sina nya vänner som då hyrt ett sommarhus i Frankrike. De badar och dricker vin och diskuterar migration och moderna filosofer på terrassen på dagarna. På nätterna smyger Frances in i Nicks rum och har sex medan hans fru Melissa ovetandes sover en trappa upp.

Till en början är jag rädd att Frances ska vara ännu en av samtidslitteraturens många cyniska, unga kvinnor som betraktar sig själva i ständig selfie-position. Hon försöker hela tiden styra vilket intryck hon gör på sin omgivning: ”Det var svårt att hitta ett ansiktsuttryck som förmedlade mitt sinne för humor”. Men Sally Rooney vrider henne snabbt ur den klichén.

Som hon faktiskt gör med de flesta andra klichéer. Det finns i all sin enkelhet en fräschör rakt genom den här boken. Redan som debutant behärskar Rooney sånt som många författare aldrig får ordning på. En sådan sak är att hennes personer verkligen låter olika (i allt för många romaner har alla samma röst). Hon lyckas också få diskussioner i tryck att kännas levande (det kan döda vilken roman som helst) och alla sms-meddelanden och Facebook-chattar flyter naturligt in prosan och låter helt autentiska (efter många år i den vanliga världen låter det fortfarande ofta töntigt på boksidor).

Sally Rooney har verkligen öra för språk, och översättaren Klara Lindell förmedlar pregnant hennes viga prosa. Hela handlingen drivs framåt av olika typer av kommunikation, av människors ord och repliker.

Men det som är extra intressant med Rooney är att hon uppdaterar den traditionella kärleksromanen. I en tid av nya par- och familjekonstellationer vidgar hon den sista tvåsamhetsbastionen: förälskelsen. Borta är tiden då två personer satt ensamma och tittade varandra djupt i ögonen över ett glas champagne. Eller i Dublin: en Guinness. Även om Frances och Nicks relation är bokens centrum, låter Rooney i stället alla fyra romanpersonerna ingå i ett sorts attraktionskluster, oberoende av kön, ålder, klass och moral.

Under det halvår som boken utspelar sig förskjuter hon skickligt tyngdpunkten mellan de fyra. Det går aldrig att enkelt säga vem som är beroende av vem, det förändras ständigt, precis som i verkligheten.

Ändå är det Frances som står läsaren närmast. Det är direkt smärtsamt att se hur hon som gjort sig hård – delvis för att glömma en alkoholiserad pappa eller en uppväxt i en arbetarklass där ingen ätit färsk avokado – långsamt bryts ner. Skydd efter skydd rasar. Vi följer hur hon rasar ner i kärlekssorg för att ett sms senare bli hög och oövervinnerlig igen.

”Samtal med vänner” är en kärleksroman full av oväntade vändningar och förvandlingar. De som tycker att nära relationer är skrämmande bör inte läsa den: den visar att kärlek alltid är livsfarlig.

Rättelse 2017-08-26 10:07
I en tidigare version av texten angavs fel tidpunkt för när boken gavs ut i Storbritannien.